Grafik: Coop 

Klumme: Coops store energirejse: Skal - skal ikke?

af: Kira Toft Schmidt, projektleder, Energiledelse, Kommunikation & Marketing, Coop


Over de næste tre år sparer Coop 20 % på energien, og Energiforum Danmark har fået lov at være med på en kigger. Dette er tredje og sidste klumme i serien.

Skal – skal ikke?

Skal man bruge ressourcer, kræfter og søvnløse nætter på at få en ISO 50001? Ja, for pokker! Det giver SÅ meget mening og SÅ meget værdi for virksomheden, kan jeg sige, nu hvor vi står på toppen af bjerget. Her fortæller jeg hvorfor, hvis du er én af dem, der tvivler på, om din virksomhed skal gå hele vejen – så gør det, siger jeg bare. Gør det!

ISO 50001 er den internationalt anerkendte standard for et integreret ledelsessystem. Og ”the dark horse” for os i Coop. Opgaven for mig var, at ISO’en skulle give værdi for Coop, være administrativt nemt, og så skulle vi være i mål med første butikskæde i 2017.

 I foråret 2017, da jeg havde været i gang et halvt år efter var vi stadig ikke helt sikre på, hvad det her ISO egentlig ville give os, og bjerget føltes uoverkommeligt.

- Skal vi ”abort mission”? spurgte min chef.

Trods alle usikkerheder var mit svar et klart ”Ikke tale om!”. Både konkurrencegenet og mavefornemmelsen i mig sagde, at arbejdet skulle fortsætte, og det var en rigtig god beslutning. Og nu er vi her: Til december får Irma som landets første detailkæde blåstemplingen ”ISO 50001 certificeret”.

Få nu medarbejderne med

Vend tingene på hovedet. Det gjorde energichef Peter Svendsen ved at ansætte mig. Jeg er nemlig ikke ISO-ekspert, men kommunikations- og marketingdame med et stort grønt hjerte. De andre spor i vores Energi2020 projekt er tekniske, og det er ISO 50001 på sin vis også - men det er også så meget andet. Mange kloge hoveder helt fra Australien over Østrig til USA siger, at det hele handler om at ”engage the employees”. Og da vi har 40.000 af dem i Coop – ja, så skal kræfterne sættes ind dér, hvis projektet skal lykkes.

Da jeg blev ansat for et år siden, fik jeg at vide af én pænt højt oppe i systemet, at der ikke er én eneste i Coop, der interesserer sig for energi. Kort efter overhørte jeg en dialog mellem to butiksansatte, der snakkede om, hvor kedeligt energi, lys og LED er.

Det var noget af en start - men det triggede mig samtidig på den rigtig gode måde. Jeg vidste, at hvis det her skulle blive en succes, så skulle det være så nemt at interessere sig for energi, at medarbejdere på alle niveauer ville få lyst til at byde ind. Og det har heldigvis virket.

Kommunikation og branding

I starten af 2017 tog jeg fat i et reklamebureau og fortalte om mine oplevelser med, at medarbejderne ikke interesserede sig for energi. Jeg sagde: Vi skal lave noget, der er meget anderledes end før. Noget, der fortæller medarbejderne, at vi godt forstår det er kedeligt – men dét vil vi gerne hjælpe med at lave om på. Det blev så til denne film:


Jeg fik også hjælp til udviklingen af Energi2020-sloganet ”God energi skal bruges på hinanden – resten skruer vi ned for”. Et slogan som både rammer ind i vores mission og samtidig understøtter måden, hvorpå Coop-forretningen generelt ønsker at agere.

Derudover har vi lavet en app til medarbejderne. Appen fortæller alt om Energi2020, viser energiforbrug i den enkelte butik, har fede konkurrencer, film med spareforslag uden omkostninger og meget andet. Der er også en pralevæg, hvor butikkerne kan prale af energitiltag. Efter to måneder er otte ud af ti Irma-medarbejdere aktive på appen.

Desuden har jeg opbygget et helt Energi2020 brandingunivers hvad angår roll-ups, brochurer til butikker, veste med Energi2020 logo på til leverandørerne, når de arbejder i butikkerne og meget andet.

Irma er de første

Alle var hamrende gode, da Force Certification auditerede ni tilfældigt udvalgte Irma-butikker, Irma-ledelse og mange andre i organisationen i uge 44.

Irma-ledelsen har udtrykt, at det er gået nemt og smertefrit.

Og det er faktisk lykkedes at skabe medarbejderengagement. Senest spurgte Coops Helpdesk os, om vi var begyndt at skifte belysning i Irma? De var nemlig blevet kontaktet af  to-tre butikker den sidste uge, som ville have hjælp til at slukke lyset om natten – og det var såmænd på grund af ISO.

Bare gør det!

Det fede ved ISO’en er, at det ikke er meningen, at alt skal være perfekt fra starten.

Det vigtige er at få beskrevet, hvordan det hele ser ud nu, og så sætte mål for hvilke områder man kan arbejde videre med. Og nuvel – der er mange områder, der skal være opfyldt i henhold til standarden.

Og det er jo så det fantastiske – at jeg flere gange med ISO’en som mandat har kunnet sige til ledelsen: Hvis ikke det her bliver fikset, så får vi ikke dén certificering! Og jeg skal da love for, at det kan få tingene til at ske.

Med ISO’en forpligter man sin virksomhed til at fortsætte med at arbejde med energien. Man kan ikke springe over, hvor gærdet er lavest, hvis der ikke lige er tid, økonomi eller mandat.

ISO’en har i vores Energi2020-projekt nok ikke haft den store bevågenhed til at starte med. Dét har den nu. For det batter, det her! Vi har fået medarbejdere på tværs i virksomheden til at tale meget mere sammen, vi afholder nu årligt leverandørmøder, hvor de møder hinanden, og vi får brainstormet på gode ideer til energitiltag. Medarbejderne føler sig involveret og føler, de gør en forskel.

En virksomhed kan jo sagtens bruge rigtig mange penge på at indføre alt muligt ny teknik – men hvad så bagefter? Det er her ISO’en har sin styrke. Vi SKAL blive ved med at kigge på energien, engagere medarbejdere, modtage forbedringsforslag fra leverandører, kigge på processer, forbedre os. Forandre os.

 

Du kan høre meget mere om rejsen på Energiforum Danmarks konference i Middelfart den 22. januar 2018.