Foto: Colorbox 

Bæredygtige biler står klar i startboksen

af: Soffi Gantzhorn Hildebrand, studentermedhjælp

Bilproducenter, med store mærker som Volvo og Volkswagen i spidsen, fokuserer i stigende grad på el- og hybridbiler. Men er Danmark overhovedet gearet til bæredygtige biler?


Bæredygtighed er blevet et buzzword i bilindustrien, og bilkoncernerne bruger masser af penge på udvikling af el- og hybridbiler. Verdens største bilkoncern Volkswagen investerer 20 milliarder euro til el- og hybridbiler over de kommende år, og Volvo er mindst lige så meget med på vognen.

– Fra 2019 og frem vil alle nye modeller fra Volvo være elektrificerede eller rene elbiler, fortæller PR Manager i Volvo Jan Larsen.

Producenterne er altså ikke i tvivl om, at fremtiden på motorvejene er bæredygtig. Men kan vores infrastruktur følge med? Hvad med bilafgifterne? Og vil bilisterne overhovedet omstille deres adfærd til en bil uden diesel og benzin?

Stadig en del knaster

Afdelingschef i FDM (Forenede Danske Motorejere) Torben Lund Kudsk mener, at Danmark på nogle områder er klar til udviklingen, mens vi på andre områder vil være mere udfordret. Især når det kommer til opladning af elbiler, er han optimistisk.

– Vi har vel et af de mest veludviklede opladningsinfrastrukturer i Europa. Vi har rigtig mange opladningsmuligheder i det offentlige rum, understreger han.

Til gengæld ser Torben Lund Kudsk mere problematisk på bilopladninger i danskernes private hjem. Det er nemlig de færreste boliger, der er udstyret til både at lade en bil og holde gang i hjemmet på samme tid.

Bilafgifterne er endnu en knast på vejen mod de bæredygtige biler, mener afdelingschefen.

– Vores bilafgiftsystem er en udfordring. Den er værdibaseret og rammer i første omgang hybridbilerne, fordi de bliver omregnet til at være en benzin- eller dieselbil. Det gør elbilerne også på sigt, men der er stadig en masse fradrag på dem, forklarer han.

Foto: Colorbox

Danskerne er klar til at investere

Selvom PR Manager Jan Larsen sagtens kan genkende FDM’s bekymringer, er han alligevel overbevist om, at danskerne er klar til at investere i el- og hybridbiler - med de forbehold, at infrastrukturen tilpasses, og at politikkerne ikke ændrer på bilafgifterne i tide og utide, som han siger.

Det Miljøøkonomiske Råd forudser, at næsten hver femte bil i Danmark vil være elektrificeret i 2030. Dansk Elbilalliance er enig i den vurdering, men understreger, at infrastrukturen løbende skal tilpasses udviklingen af el- og hybridbiler.

– Det er vigtigt, at vi gør markedet klar. Hvis ikke man eksempelvis har ladeinfrastruktur på plads, så kan vi ikke regne med det optog, siger branchechef Lærke Flader til Altinget.

Transport-, bygnings- og boligministeren Ole Birk Olesen er godt tilfreds med landets infrastruktur på opladningsområdet. Den er nemlig tilpasset udviklingen i det offentlige rum, som det ser ud lige nu.

– Vejdirektoratet har gennemført udbud, hvor der er blevet opsat 43 ladestandere på rastepladser langs motorvejsnettet. Med ladestandere sat op på kommercielle vilkår langs motorvejene bliver det grønne transportsystem bundet bedre sammen, så det bliver nemmere for trafikanterne at tage el-bilen, når de skal på længere ture, uddyber ministeren.

Stor opdragelsesopgave venter forude

Én ting er de politiske og tekniske udfordringer, der venter på en løsning. En anden er billisternes adfærd. Torben Lund Kudsk mener, at danskerne bør studere deres kørselsforbrug mere nøje, inden de beslutter sig for, om deres bilvalg kan erstattes med et miljøvenligt alternativ.

– Jeg tror, at der ligger en stor opdragelsesopgave i at lære danskerne at kigge på deres kørselsbehov og erkende, hvor mange dage om året de i virkeligheden har behov for en bil, der kan køre rigtig langt. Fremover kan man måske bruge en elbil i 75 procent af tiden, og så korttidsleje en anden biltype til skiferien eller sommerferien, mener Torben Lund Kudsk og fortsætter:

– Danskerne og markedet skal retænke sig selv. Der skal være endnu bedre mulighed for at leje en bil til fornuftige penge. Elbilfirmaer, leverandører og opladningsløsninger kunne arbejde på at oprette abonnementer til danskerne, så der var mulighed for at leje en anden type bil i x antal dage om året, hvis man havde erhvervet sig en elbil.

Ole Birk Olesen er overbevist om, at danskerne vil være tilbøjelige til at vælge el- og hybridbiler, hvis ikke kørselsbehovet er så omfattende. Han mener dog, at det først vil ske, når el- og hybridbiler bliver gjort konkurrencedygtige.

Jeg er en af dem, der er overbevist om, at folk, der ikke har et behov for at køre 500 km om dagen, i meget høj grad vil gå over til elektriske biler, når de bliver konkurrencedygtige med de traditionelle biler, fordi det er en bedre måde at køre på, pointerer ministeren.

Volvo og de bæredygtige biler

- Fra 2019 og frem vil alle nye modeller fra Volvo være elektrificerede eller rene elbiler
- Volvo ser en positiv fremtid for el- og hybridbiler i Danmark
- Volvo har et stigende salg på deres Plug-in hybrider i Danmark
- 10 % af det globale salg vil være elektrificeret i 2020