Den nye LED-belysning har også den fordel, at indeklimaet bliver forbedret. Blandt andet fordi Coop har valgt LED uden såkaldt flicker, der kan fremkalde hovedpine. Foto: Coop.  

Coop leger med farver i nyt LED-projekt

af: Tommy Brandt kommunikationsmedarbejder, Coop Energi

Coop skal spare 20 procent på energien inden 2020. Som et led i den samlede plan, er dagligvarekoncernen i gang med at skifte alle de gamle lysstofrør til LED. Det handler dog ikke kun om at spare på strømmen; det nye lys giver også et bedre indeklima i butikkerne, ligesom forskellige farvetoner får produkterne til at tage sig bedst muligt ud.


Lysstofrør og halogen-spots er med hastige skridt på vej til at blive fortid i Coops butikker, hvor lyskilderne løbende udskiftes til LED. Men LED er ikke bare LED. Det har Coops tekniske chef, Michael Gram Møller, erfaret. Moderne LED gør det nemlig muligt eksempelvis at lege med farvekombinationerne og farvegengivelsen og dermed designe lyssætningen til formålet.

Det giver mulighed for dels at forbedre indeklimaet for kunder og medarbejdere og mulighed for at sikre, at de mange forskellige varegrupper tager sig bedst muligt ud.

Fra gult til blåt og rødt

- I vores LED-projekt, hvor vi skifter alle traditionelle lysstofrør, er vi gået i dybden med, hvad det er for farver, vi gerne vil have. Vil vi gerne have det til at se renere ud ved at fremhæve den hvide farve? Eller vil vi gerne have det, som vi kender det? Hvis du går ind i et supermarked i dag, så vil du nogle gange tænke, at der er meget dunkelt, måske endda gult. Det skyldes mange gange et lysstofrør, der langsomt er falmet i farve og styrke. Det gør LED-rør i mindre grad også, fortæller Michael Gram Møller og fortsætter

- Vi har i det nye projekt haft mulighed for at hæve lysniveauet markant. Vi har derudover også valgt en hvidere farve. Det giver et mere friskt og rent udtryk.

Et eksempel på hvordan farvetoner kan bruges aktivt, ses blandt andet i områder med shampoo, make-up og lignende:

- Hvis du ser på, hvilken belysning der er sat i de reoler, så er det meget blåt og klinisk. Det præsenterer disse varegrupper rigtig fint. Det ser rent ud, og så er det fantastisk at arbejde med og være i. Herudover suppleres med spots, som fremhæver udstillinger og tilbud. Det højere grundbelysningsniveau gør det samtidig lettere for kunderne at læse prisskilte og varedeklarationer, forklarer den tekniske chef.

Så selvom kunderne måske ikke tænker over det på vej gennem butikken med indkøbskurven i den ene hånd og dosmersedlen i den anden, så er der faktisk brugt mange kræfter på at vælge den helt rigtige farvetone til de forskellige afdelinger.

- Nedover kødet bruger vi meget rødt lys. Vi vil gerne fremhæve kødet fra sin bedste side og vise, at det er friskt og lækkert. Henover frostafdelingen vil vi gerne få det til at se iskoldt ud, så der skal bruges meget blåt lys. Men også spredningen af lyset er vigtig for oplevelsen. Hvor stor skal spredningen være? Skal man kunne se en skærm, eller skal lyset bygges ind i kølemøblet? Genskin i glas tænker man måske ikke over som kunde, men på sigt for personalet, der arbejder i det hver dag, kan de blive voldsomt generet af det. Vi har derfor en speciel spot over kødet, vi har en speciel spot over grøntafdelingen, vi har en speciel spot ned til brødet, vi har i det hele taget specielle lyskilder til de anvendelsesområder, som vi bruger, siger Michael Gram Møller.

LED kræver kvalitetsbevidste valg

Ligesom almindelige pærer kommer LED i mange forskellige variationer og kvaliteter. Derfor er det heller ikke lige meget hvilken type, der sættes op, hvis det skal skabe det bedste indeklima.

- Udover den rigtige farve og farvegengivelse, så har vi gjort rigtig meget ud af flicker, hvilket er et udtryk for det blink, der er i lysrørene. Den kan ikke ses med det blotte øje men opfattes af hjernen, og man kan blive syg af flicker. Man kan få hovedpine eller i værste fald epilepsi af blinket, fortæller Michael Gram Møller og tilføjer:

- Jeg kan ikke selv se eller mærke flicker, men det kan måles. Det synes jeg er et overset område, som vi heldigvis er gået rigtig meget op i og har besluttet, at vi vil have det bedste produkt uden flicker.

Han understreger vigtigheden af det bevidste valg af LED-type med et eksempel fra hverdagen. Da Michael Gram Møller besøgte en forretning i Frederikssund, blev han nemlig opfordret til at tale med en af kasseassistenterne, som havde store problemer med hovedpine. Et problem der opstod i forbindelse med opsættelsen af nye rør et par år tidligere.

- Hun fik hovedpine, men det var ikke på grund af blænding. Hun havde det bare dårligt, og hun kunne ikke forklare hvorfor. Kun at når hun sad i kassen en times tid, fik hun hovedpine. Derefter foretog vi målinger og lavede et forsøg, hvor vi satte de nye lysrør i uden flicker. Efterfølgende har hun ikke fået hovedpine af at sidde i kassen. Og det er bare et rigtig vigtigt argument for at sige, at ja, LED er blevet billigere, LED er blevet bedre, men man skal sætte sig ind i, hvad det er man køber og tage et aktivt valg for den kvalitet, lyset skal levere, understreger Michael Gram Møller.

Foto: Som kunde vil man især lægge mærke til, at lyset generelt er blevet klarere. Det skyldes, at lysstofrør, med tiden, giver et gulligt lys (Coop).

Positive tilbagemeldinger på indeklima

Coop laver løbende tilfredsundersøgelser blandt kunderne og personalet for at høre, om det nye lys har hjulpet på indeklimaet i butikkerne. Og det er da også kun konstruktive og overvejende positive tilbagemeldinger, dagligvarekoncernen har fået.

- I det første projekt fik vi nogle henvendelser om især kødet, hvilket nok var på grund af en forkert farvegengivelse. Kødet kunne godt se gråt ud, men det er nu ændret, og vi har kun fået positive tilbagemeldinger på de nye LED-rør og spots. Så kan man selvfølgelig diskutere, om man kan lide den lyserøde spot ind over kødet eller ej. Men det er måske kun nørder som os, der lægger mærke til det, siger Michael Gram Møller og fortsætter:

- Der er generelt kommet meget mere lys, og det er blevet meget mere friskt at være i butikkerne. Det skal så siges, at de gamle lysstofrør måske har været i butikkerne i 5-8 år, så de er naturligt blevet gule, og de lyser måske 40 procent mindre end i starten, så man ser straks, at vi er gået et lysniveau op. Overordnet jeg vil sige, at belysningen, i min optik, er det største løft, vi har gjort i butikkernes indeklima i mange år.

Foruden belysning, arbejder Coop målrettet med flere andre projekter, som skal optimere indeklimaet. Det sker ved at Coop-koncernen måler CO2-indhold, fugt og temperaturer løbende for at kunne sikre den rette temperatur i produktionslokaler, salgs-områder og kontorer. Alt sammen for at skabe det bedste indeklima til gavn for både personalet og kunderne.

Foto: Michael Gram Møller er teknisk chef i Coop og står således i spidsen for det store projekt, der skal sikre bedre indeklima, klarere belysning og grønnere energiforbrug (Coop).