Fotokredit: Claus Bjørn Larsen 

Innovative indeklimaløsninger giver folkeskolen et kvalitetsløft

af: Anne Gade Iversen, projektleder i Realdania

Moderniserede klasselokaler, bedre ventilation, energibesparelser og sundere skoleelever. Realdania samler op på erfaringerne fra fire års arbejde med skolernes indeklima.


Når lærerens stemme drukner i almindelig larm, og hele klasselokalet lugter af leverpostej, er det ikke bare ubehageligt at være i. Det betyder også, at eleverne ikke får det fulde udbytte af undervisningen, fordi de mister koncentrationen.

Børn er særligt udsatte over for påvirkninger fra et dårligt indeklima, og derfor er det tankevækkende, at skolerne, hvor børnene tilbringer en stor del af deres hverdag, så ofte har et dårligt indeklima. Ifølge undersøgelser overskrides grænseværdier for især CO2 og støj i store dele af undervisningstiden rundt omkring i landet.

Derfor har Realdania de seneste fire år arbejdet for et bedre indeklima på de danske folkeskoler. Det har vi bl.a. gjort gennem støtte til forskning, strategiske indeklimaplaner, pilot- og innovationsprojekter og faglige netværksarrangementer.

Arbejdet med skolernes indeklima har givet et bedre overblik over problemets omfang samt nye, konkrete løsninger.

Skyformet lampe vækker begejstring

Sidste sommer fik fem projekter støtte til at udvikle, afprøve og dokumentere deres bud på nye, innovative indeklimaløsninger.

Ét eksempel er Performance+ fra InVentilate, som er en ny og energibesparende decentral ventilationsløsning.

Systemet, som bl.a. er ved at blive testet på Skåde Skole i Aarhus, giver et højt luftskifte i et rum (op til 1.200 m3 luft i timen ved montering af fire enheder) og er derfor særligt egnet til undervisningslokaler, daginstitutioner og andre lokaler, som kræver et ekstra stort luftskifte.

Energiforbruget er samtidig langt lavere end med central ventilation, og den høje varmegenvinding på 82-93 % sikrer, at ventilationen ikke føles som træk. Det er tanken, at systemet kan tilpasses forskellige typer arkitektur og dermed lettere indbygges i eksisterende skolebygninger.

Fotokredit: Realdania


Et andet eksempel på nye indeklimaløsninger er den nye software Common Sense, der i øjeblikket bliver testet på fire skoler i Aarhus. Common Sense kan registrere brugen af skolelokalerne, samt CO2, lyd, temperatur og lysniveau, og levere informationen via en app til elever, lærere og ledelse i en let tilgængelig form.

På den baggrund kan skolerne tage stilling til, om rummene kan udnyttes bedre – både set i forhold til det aktuelle indeklima og i forhold til at understøtte en differentieret og varieret undervisning.

I Dragør har Realdania støttet et projekt for at bringe indeklima i børnehøjde. Indeklimaet er usynligt, og forskningen er fuld af tal og svære begreber. Derfor kan det være svært at kommunikere og gøre nærværende og relevant for 6-8-årige.

Men med nogle enkle værktøjer lykkedes det på Store Magleby og Dragør Skole at lade børnene mærke på egen krop, hvad f.eks. akustik og lysforhold betyder for et undervisningslokale. På den måde kan børnene blive aktive medskabere af et sundere miljø i klasselokalerne.

Åbn er endnu et projekt, der sætter fokus på børnevenlig formidling. Apparatet, der er udviklet af to unge iværksættere, består af en CO2-sensor monteret i en skyformet lampe. Lampen skifter farve ved for høje CO2-værdier og viser på en konkret og synlig måde, hvornår det er tid til at lufte ud.

Fotokredit: Realdania

Indeklimaet er underprioriteret

Realdanias pilotkampagne Skolernes Indeklima har netop nået sin afslutning, og vi gør nu status på de erfaringer og den viden, der er skabt — og planlægger samtidig vores videre arbejde. For vi er ikke nået helt i mål endnu.

En helt central erfaring fra samtlige projekter i kampagnen er, at der er store fordele i at kombinere indeklimaforbedringer både med nye pædagogiske tilgange og med bygningstekniske og energimæssige forbedringer.

Dog ser vi stadig mange eksempler på, at indeklimaet er underprioriteret, hvor problemerne løses drypvist som følge af påbud fra Arbejdstilsynet.

Dermed går kommunerne og skolerne glip af den synergieffekt og økonomiske gevinst, der ligger i at samtænke renovering og vedligehold af bygninger, nye læringsformer, reduceret energiforbrug og forbedret indeklima.

Den helhedstænkning er noget, som 12 kommuner har arbejdet strategisk med i forhold til kommende renoveringer af kommunernes skoler. Det er denne helhedstænkning, vi håber på at støtte i vores videre arbejde.

Og det skal ske i samarbejde med de vigtigste aktører på området, herunder kommuner og deres forskellige forvaltninger, skoler, producenter og rådgivere og den del af energi- og byggebranchen, der arbejder med skolerenoveringer. Samt naturligvis brugerne: lærere og elever.