Politik og regler SKRIV UD

Den grønne transport er under pres efter ny finanslov

af: Kasper Elton Jensen, 25-11-2016
Foto: Colourbox

Finansloven for 2017 indeholder igen en sænkning af afgifterne på små og mellemstore biler. Dette vil primært komme benzindrevet biler til gode og det ærgrer flere parter i energibranchen.

På finansloven for 2016 blev registreringsafgiften for flere biltyper sat ned, mens afgiften på elbiler blev sat op. Det medførte et drastisk fald i salget af elbiler i 2016, og den kurve ser ikke ud til at ændre sig i 2017 med den nye finanslov, hvor afgifterne på elbiler endnu engang bliver sat op. Dette betyder, ifølge Lars Aagaard, der er administrerende direktør i Dansk Energi, at Danmarks klimamålsætning bliver sat under pres.

”Vi har i energisektoren skåret CO2 massivt de sidste 10 år – og vi fortsætter. Den næste klimakamp i Danmark vil især stå i transporten, og derfor bliver man politisk nødt til at overveje, hvordan man sikrer en langsigtet bilbeskatning, som kan give den omstilling. Med årets finanslov vil man gavne benzinbiler, og det vil udfordre den danske klimaindsats,” siger Lars Aagaard til Dansk Energis hjemmeside.

Det er ikke kun Dansk Energi, der er bekymret for afgiftsreglernes udvikling på transportområdet. Hos Dansk Elbil Alliance mener man også, at afgiftsreglerne er skadelige for både den grønne omstilling og for elbilsmarkedet.

”Den sidste benzinbil skal være solgt i 2035, hvis vi skal nå det brede politiske ønske om, at Danmark skal være fossiluafhængig i 2050. Derfor haster det med en langsigtet grøn bilbeskatning, hvor man betaler skat efter bilernes CO2-udledning,” siger Lærke Flader, der er branchechef i Dansk Elbil Alliance. Lærke Flader mener samtidig at regeringens prioriteringer på transportområdet er besynderlige og skadelige for klimaet.

Regeringen har sat en forventning om, at der inden 2020 skal være solgt 24.000 elbiler i Danmark, men salget af elbiler er nærmest gået i stå i år, hvor der kun er blevet solgt 746 elbiler. Det er på trods af, at CO2-udledningen kun er steget på transportområdet siden 1990, mens CO2-udledningen er mere end halveret på el-produktionen de seneste 10 år. Det problem har Lærke Flader dog et løsningsforslag til.

”En lavt hængende frugt kunne have været at indføre en grøn firmabilskat i forbindelse med dette års finanslov. Mange pendlere har firmabil og kører tusindvis af kilometer hvert år. Derfor ville man for få midler have kunnet sænke CO2-udledningen meget, hvis flere pendlere kører på el,” siger Lærke Flader til Dansk Elbil Alliances hjemmeside.

Hermed mener Lærke Flader, at regeringen har overset en gylden mulighed for at opfylde både klimamålsætningerne og målet om flere solgte elbiler inden 2020.

Lærke Flader bakkes op af Lars Aagaard, der også mener, at regeringen bør genoverveje afgiftsreglerne.

”Vi har behov for elbiler, brintbiler, biogasbiler til at erstatte benzinbilerne, hvis vi skal nå det politiske mål om at Danmark skal være uafhængig af fossile brændsler i 2050. Det kræver, at vi gentænker bilbeskatningen, sådan at man beskatter CO2 i stedet for værdien. Det bør være en politisk ambition,” afslutter Lars Aagaard.

Kilde: Dansk Energi, Dansk Elbil Alliance

Del:
Tilbage til liste

Følg Energiforum Danmark på de sociale medier

Facebooklink LinkedInlink YouTube


Annonce:
Uddannelser og kurser
 

Se komplet oversigt over kurser og uddannelser

Få nyheder på e-mail og sms!

Bliv medlem!

Vil du også være medlem af Danmarks stærkeste energifaglige netværk? Se vores forskellige medlemstyper her, og meld dig ind med det samme.