I et debatindlæg i Politiken går Københavns overborgmester Frank Jensen (S) og Dansk Energis adm. direktør Lars Aagaard sammen til kamp for at gøre det bedre, når det gælder den grønne omstilling af transportsektoren.
I debatindlægget skitseres det blandt andet hvordan man i Danmark bør være bedre til at bruge den grønne strøm til mere end tilfældet er det idag. Et eksempel er, at busser betaler 200 gange mere i elafgift end letbaner og tog. Ansvaret skyldes manglende politisk handling.
Imens resten af samfundet år for år tager klimarigtige kvantespring, går det ifølge Frank Jensen og Lars Aagaard stadig dårligere med CO2-udledningen fra vores transport, hvor der hver eneste dag kører hundredetusindvis af biler og hundredevis af dieselbusser igennem hovedstaden.
Da biler og busser er blandt de store syndere, når det gælder luftforurening, støj og klimapåvirkning er det et område som overborgmesteren og direktøren i Dansk Energi, mener kan gøres bedre:
"Teknologierne og løsningerne er her, og tallene taler deres eget sprog. Udskifter vi samtlige 385 dieselbusser, der kører i hovedstaden, med elbusser, sparer vi årligt samfundet for 37.000 tons CO2 og bringer København et vigtigt skridt nærmere målet om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025", forklarer de og uddbyber, at en sideeffekt ved at udskifte benzin og diesel med el vil være, at man fjerner den lokale støj og giver renere luft. Noget der især vil kunne mærkes på smalle københavnske gader med højt byggeri på begge sider.
Løsningen på en grønnere transportsektor lyder, at busserne skal fritages for elafgift, på samme måde som med letbanerne og eltog. Samtidig sendes der en stikpille mod regeringen der har hævet afgifterne på elbiler samt andre tiltag der har gjort det vanskeligt for kommunerne at føre en grøn transportpolitik.
Eksempelvis skitseres det hvordan man har begrænset kommunernes mulighed for at give rabat på parkering til eldrevne delebiler og bybiler, der for nogle kan være et alternativ til selv at eje en bil. Ifølge de to, mangler der nu bare langsigtede politiske løsninger, der hjælper til med at få elbiler og elbusser ud på vejene og fastslår samtidig, at København og energisektoren er klar til at gå forrest.