Inspiration SKRIV UD

Efterskoleelever lærer om energiadfærd

af: Kasper Elton Jensen, 20-06-2017
Elever fra Eisbjerghus vandt halvdelen af priserne ved prisoverrækkelsen for "Prisværdig Energiadfærd på Efterskoler" (Foto: CLEAN)

350 elever på 3 efterskoler har i løbet af vinteren afprøvet god energiadfærd og dystet mod hinanden. Projektet "Prisværdig Energiadfærd" har set på skolernes energiforbrug, og eleverne har været inddraget på forskellig vis. Projektet har givet stof til eftertanke hos efterskolernes ledelse og ny viden og engagement til eleverne - i marts kulminerede projektet så med en prisoverrækkelse.

Netop efterskoler er energitunge, dels fordi de har døgnåbent og derfor bruger mere el, vand og varme end normale husstande og andre institutioner dels fordi en stor del af dem holder til huse i ældre ikke energirenoverede bygninger. Men tekniske installationer kan ikke gøre det alene - også adfærd spiller en rolle, hvis forbruget skal ned. Bare ved at indføre god energiadfærd kan en efterskole spare op til 36.000 kr. på budgettet. Projektet har givet de involverede stor indsigt i, hvordan skolerne kan blive mere energieffektive, og hvordan både skolens ledelse, tekniske personale og elever kan bidrage.
 

"Projektet har givet os stof til eftertanke, og vi er mere bevidste om vores adfærd nu. Vi er ret sikre på, at vi også vil sætte energiadfærd på dagsordenen til næste år og få eleverne endnu mere aktiveret og involveret. Vi har lavet en 5 års plan, der sætter spot på vores forbrug og den har vi tænkt os at følge," siger skoleleder fra Brejning Efterskole, Rasmus Seistrup i en pressemeddelelse.
 

Skolekøkkener sluger 50% af energien
Erfaringen fra projektet har vist at, hvis man skal nå længst med eleverne, så skal adfærdskampagner sættes i gang ved skoleårets start, så det når at blive nye, gode, indgroede vaner for eleverne. Det til trods, viste projektet også, at hvis ikke skolekøkkenet er med på at lave klimavenlig mad, kan der være lang vej til at nå skolens målsætning om nedsat elforbrug, da skolekøkkenerne står for næsten 50% af elforbruget. Alle skoler har lavet ambitiøse 5 års planer, der inkluderer villighed til at få vendt udviklingen for forbruget. De 3 efterskoler har tilsammen planer om investeringer i energibesparelser for i alt 2,33 mio. kr. i perioden 2016-2021. Der er planer om alt fra små ting som udskiftning af LED pærer og isolering af rør til store ting som ventilation i køkken og udskiftning af vinduer samt tag/isolering af loftrum.
 

"Der er opnået fine resultater med at have fokus på adfærd alene. På 2 efterskoler er der sparet 5-16 % på vandforbruget i kampagneugen, og målet om at spare 1.000 l/person/år eller 23 l/person/uge tegner til at blive opfyldt på 2 skoler, hvis de holder deres forbrugstendens. Set over perioden september 2016 til marts 2017 er der på 2 efterskoler opnået en vandbesparelse på 9-18 pct. og en elbesparelse på 12-19 pct. Hvis skolerne holder sig på det opnåede el- og vandforbrug i marts 2017 kan de hver spare ca. 14.-36.000 kr. om år alene på en god energiadfærd," siger Lotte Lindgaard Andersen, Projektchef i CLEAN.
 

Eleverne har selv planlagt forløbet
Projektet har både haft en teknisk og en adfærdsmæssig tilgang til både skoleledelse, teknikere og elever. På tekniksiden er el, vand og varmeforbrug blevet mål og synliggjort af skærme på centrale placeringer på skolerne. Hos Eisbjerghus og Kolding egnens efterskoler har der løbende været fredagsmøder, hor eleverne kom med idéer til besparelser og energirigtig adfærd. For eleverne har det gjort en stor forskel, at det er dem selv, der har styret indsatsen.
 

"Sidste år vidste jeg ingenting om energi, men nu arbejder jeg meget mere for at gøre noget godt for energien og miljøet, bl.a. ved at være med i skolens energiteam", fortæller Mathilde elev på Eisbjerghus Internationale Efterskole.

Her blev der nedsat et energiteam med 8 elever, der fik til opgave at tilrettelægge en Energidag. På dagen skulle eleverne bl.a. mærke på egen krop, hvad det et forbrug på 75 liter vand pr. elev pr. dag vil sige. Hver elev skulle selv hente 75 liter vand i den nærliggende bæk. Det betød en øjenåbner for mange af de unge, der er vokset op med forsyningssikkerhed, hvor man ikke skænker, lys, vand, varme og el en tanke.
 

"Tit gider de unge ikke gøre noget, hvis det er de voksne, der siger, at vi skal spare på energien. Men her er det omvendt - det er os unge, der står midt i det. De forbedringer der bliver gjort på efterskolen med sortering af affald og en skærm, så vi kan følge vores vand og elforbrug, har vi selv været med til at få op og køre. Så tager eleverne det mere til sig", siger Carl-Emil, elev på Eisbjerghus Internationale Efterskole.
 

"Derudover har elevholdet, der har været med i det her projekt, sagt, at de gerne vil komme tilbage til skolen, når de er færdig, og fortælle om deres erfaring til det nye hold elever, når de starter", fortæller skoleleder på Eisbjerghus, Mads Poulsen og påpeger, at eleverne hver især også er blevet klogere på, hvad de kan gøre for at hjælpe skolen med at spare - alt lige fra at huske at slukke lyset på værelserne eller i klasselokalerne, når de er den sidste, der forlader det, til at huske at skrue ned for radiatoren, når de åbner vinduet.

Del:
Tilbage til liste

Følg Energiforum Danmark på de sociale medier

Facebooklink LinkedInlink YouTube


Annonce:
Uddannelser og kurser
 

Se komplet oversigt over kurser og uddannelser

Få nyheder på e-mail og sms!

Bliv medlem!

Vil du også være medlem af Danmarks stærkeste energifaglige netværk? Se vores forskellige medlemstyper her, og meld dig ind med det samme.