Nyt fra Energiforum Danmark SKRIV UD

Energi- og miljøprisen 2017 lander i Københavns Lufthavne

af: Kasper Elton Jensen, 07-03-2017
Foto: Colourbox

Når Københavns Lufthavne sætter grønne mål, mener de det alvorligt og der sættes ressourcer og investeringer bag de fine ord i CSR målsætningerne. Resultaterne taler deres tydelig sprog og derfor løber de med Energi- og miljøprisen 2017

Dommerkomiteen fra Energiforum Danmarks bestyrelse var ude i et svært valg, da de skulle vælge blandt årets tre nominerede. Skulle man belønne Stibo Printing Solution for en inspirerende indsats med kortlægning af energiforbrug og energieffektivisering, eller ildsjælen Göran Wilke, der gennem 35 år har skubbet til hele energibranchens måde at tænke på, eller Københavns Lufthavne der gennem en strategisk valgt indsats har fundet og gennemført energibesparelser i GWh-klassen. Energiforum Danmarks formand Lars Thygesen var dog ikke i tvivl:

"De resultater Københavns Lufthavne har opnået aftvinger respekt. Det vidner om høj faglighed i egen organisation, men også om opbakning og prioritering fra ledelsens side. Det er sjældent at se CSR målsætninger, der bliver fulgt op så konsekvent og effektivt. Samtidig er det inspirerende at se, at man kan udvide og øge aktiviteterne uden at gå på kompromis med bæredygtigheden."

I Københavns Lufthavne er man glade for anerkendelsen og de gode resultater, som Energichef Niels Hunderup forklarer således:

"Vi fokuserer på at være holistiske på projekterne. Flere af de store besparelser er opnået i synergi mellem vedligeholdelsesprojekter og nye projekter. Ved at udvide scope en lille smule på et nyt projekt har vi samtidig fået tænkt energirenovering ind i det eksisterende. Det betyder meget, især i den kommende tid, hvor vi skal bygge mange tusinde nye kvadratmeter og der kommer pres på hele forsyningsinfrastrukturen."

Flere passagerer og færre kWh
Københavns Lufthavne satte i 2012 sig selv det mål at skære 20 % af energiforbruget inden 2020, og CO2-udledningen per passager skulle på samme tid højst være ét kg. CO2.

Allerede med udgangen af 2015 var lufthavnen mere end halvt i mål, med besparelser på i alt 12 GWh. Besparelserne blev primært opnået ved hjælp af et projekt med grundvandskøling, indførelse af LED-lys og ventilationsudskiftning af næsten 70 anlæg til 20 nye højeffektive ventilationsanlæg.

Seneste skud på stammen er en investering på 20 millioner kroner i to nye varmepumper på i alt to MW i relation til grundvandskølingen, og den estimerede besparelse er næsten 9 GWh. Således er man i mål med de ambitiøse 2020-mål – tre år før tid.

Men i Lufthavnen har man ikke tænkt sig at hvile på laurbærrene, bedyrer Niels Hunderup:

"Selvom vi har nået vores mål før tid stopper arbejdet med energibesparelser ikke. Vi er nu i gang med at planlægge og analysere yderligere potentialer, således vi har en fremadrettet strategi klar sidst på året."

Udfordringer til hele driftsorganisationen
Lufthavnens mod til at investere i nye teknologier i stor skala, i en drift der er stærkt afhængig af sine tekniske installationer, er også noget af det der vækker respekt i dommerkomiteen. Lars Thygesen udtaler:

"At bygge nyt og renovere gammelt i én og samme proces, samtidig med at driften kører, kræver en stærk og fleksibel driftsorganisation."

Energichef Niels Hunderup medgiver, at det har været en stor opgave at koordinere de mange involverede:

"Bare varmepumpeprojektet har krævet, at en række afdelinger internt i lufthavnen har skullet samarbejde tæt, så driften kunne optimeres på de eksisterende installationer – og samtidig skulle vi være i stand til at levere både køl og varme til nye projekter på optimal vis," afslutter Niels Hunderup.

Del:
Tilbage til liste

Følg Energiforum Danmark på de sociale medier

Facebooklink LinkedInlink YouTube


Annonce:
Uddannelser og kurser
 

Se komplet oversigt over kurser og uddannelser

Få nyheder på e-mail og sms!

Bliv medlem!

Vil du også være medlem af Danmarks stærkeste energifaglige netværk? Se vores forskellige medlemstyper her, og meld dig ind med det samme.