Inspiration SKRIV UD

Endnu en undersøgelse viser, at dårligt indeklima påvirker indlæringen negativt

af: Dorte Nørregaard Larsen, 31-05-2018
Foto: Colorbox

For høje temperaturer ødelægger elevernes indlæringsevne i skolen og præstation ved eksamener. Vi har hørt det før og nu bekræfter et nyt amerikansk studie sammenhængene.

Studiet viser i følger DR.dk, at kommer temperaturen over 21 grader, begynder det at påvirke elevernes faglige evner, og studiet beviser en klar sammenhæng mellem høje temperaturer og lavere karakterer.

Eleverne klarede sig dårligere i skolen i år med høje temperaturer. De høje temperaturer giver bl.a. hovedpine, koncentrationsbesvær og konstant tørst.

På DR.dk bakker en dansk ekspert i indeklima op om resultaterne fra det amerikanske studie, der bygger på undersøgelser fra 2001 til 2014 af 10 millioner amerikanske elever fordelt på 12.000 skoler.

- Vi kender det alle sammen. Når temperaturen er høj, bliver man mere sløv og ukoncentreret. Det samme gælder også for børnene, siger Jørn Toftum, der er lektor på DTU BYG.

Jørgen Toftum forklarer endvidre til DR.dk, at luftkvaliteten i det hele taget har stor betydning for indlæringen.

I 2013 lavede han sammen med en række andre forskere et studie om sammenhængen mellem luftkvalitet i grundskoler og elevers indlæring.

- Luftkvaliteten i klasseværelset havde betydning for, hvor godt de løste opgaverne. I klasseværelser med god ventilation og med god luftkvalitet præsterede de også bedre, siger Jørn Toftum.

 

Du kan se de amerikanske studie her.

Del:
Tilbage til liste

Følg Energiforum Danmark på de sociale medier

Facebooklink LinkedInlink YouTube


Annonce:
Uddannelser og kurser
 

Se komplet oversigt over kurser og uddannelser

Få nyheder på e-mail og sms!

Bliv medlem!

Vil du også være medlem af Danmarks stærkeste energifaglige netværk? Se vores forskellige medlemstyper her, og meld dig ind med det samme.