Klima og ressourcer SKRIV UD

Danmarks første brintbusser kører i Aalborg

af: Dorte Nørregaard Larsen, 12-05-2020
Foto: Colorbox

60.000 liter diesel og 131 tons CO2 – hvert år. Så meget reducerer 3 nye brint-busser diesel-forbruget og CO2-udledningen i Aalborgs offentlige trafik. I stedet for dieselpartiker kommer der ren vanddamp ud af de nye bussers udstødningsrør.

Når de nye bybusser i Aalborg skal tanke brændstof, kører de ikke længere ind på en benzintank, men på en brint-tank. Det er Green Hydrogen Systems i Kolding, der har produceret og installeret det avancerede tankanlæg, der er det første fuldt godkendte brint-tankanlæg i Norden med on site-produktion af brint. Det er også Green Hydrogen Systems, som har leveret det mobile og modulbaserede elektrolyseanlæg, der producerer selve brinten.

De nye brintbusser samt elektrolyse- og tankanlægget i Aalborg har været undervejs i to år og har fået støtte fra bl.a. EU og Vækstforum Nordjylland. Det banebrydende projekt er realiseret i et tæt samarbejde mellem Aalborg Kommune, Region Nordjylland og bl.a. Green Hydrogen Systems. I Region Nordjylland har man været meget tilfreds med at finde en dansk partner, der kunne levere den nødvendige rådgivning og innovative brint-teknologi:

”Vi vidste, hvor vi kunne få brint-busserne, men ikke hvem der kunne levere brint-tankstationen. Men så fandt vi Green Hydrogen Systems i Kolding, som både kunne levere elektrolyseanlægget og påtage sig ansvaret med at dimensionere og levere en komplet tankstation, der passer til vores behov,” siger Christian Twitchett fra Region Nordjyllands sekretariat for regional udvikling. 

 

Sparer Aalborg for 60.000 liter diesel om året

Fremover vil de tre nye busser tilsammen tilbagelægge over 150.000 km årligt og fragte ca. 1 mio. passagerer rundt i Aalborg og omegn. Omlægningen til brint betyder en årlig besparelse på 60.000 liter diesel og en reduceret CO2-udledning på 131 tons.

Hos Green Hydrogen Systems er man ligeledes glad for samarbejdet og for at se de nye brint-busser indgå i ordinær trafik i Aalborg.

“Det har været en god proces, og det er meget tilfredsstillende for os at kunne bidrage med vores teknologi til et projekt, som demonstrerer, at det ikke er teoretisk ønsketænkning at bruge miljøvenlig el fra fx vindmøller til at producere brint som erstatning for de fossile brændstoffer, der belaster klimaet. I stedet for dieselpartiker er det nu ren vanddamp, der kommer ud af bussernes udstødningsrør i Aalborg,” siger Niels-Arne Baden, CEO for Green Hydrogen Systems.

 

Del:
Tilbage til liste

Følg Energiforum Danmark på de sociale medier

Facebooklink LinkedInlink YouTube


Annonce:
Uddannelser og kurser
 

Se komplet oversigt over kurser og uddannelser

Få nyheder på e-mail og sms!
Jeg giver hermed samtykke til, at Energiforum Danmark behandler mine personoplysninger.
Læs om samtykke.

Bliv medlem!

Vil du også være medlem af Danmarks stærkeste energifaglige netværk? Se vores forskellige medlemstyper her, og meld dig ind med det samme.