Klima og ressourcer SKRIV UD

Det går den gale vej med at nå Danmarks klimamål

af: Cecilie Holm Arentoft, 23-06-2020
Fotokredit: Colourbox

Fremskrivning fra Energistyrelsen viser, at Danmark er længere fra at nå mål om reduktion i 2030 end sidste år.

Selvom dele af den nye klimaaftale er kommet godt på plads, så er vi kommet endnu længere væk fra det ambitiøse mål om at sænke CO2-udslippet med 70 procent i 2030 sammenlignet med 1990. Det viser en årlig basisfremskrivning fra Energistyrelsen. Basisfremskrivning er en opgørelse, som Energistyrelsen udarbejder hvert år. Den viser blandt andet, hvad der vil ske med det danske udslip af drivhusgasser de næste ti år, hvis ikke der kommer nye politiske tiltag. Den medregner dermed kun, hvad der allerede er vedtaget i Folketinget, ikke effekten af de nuværende klimaforhandlinger, som netop er vedtaget.

”Den nye fremskrivning understreger, at vi har en stor opgave foran os”, skriver klimaminister Dan Jørgensen (S) i en mail til Børsen.

En million tons længere fra målet

Sidste års fremskrivning viste, at Danmark ville nå 46 procents reduktion i 2030. I år er det tal sænket til 44 procent. Nu skal politikerne derfor finde ud af at reducere 20 millioner tons CO2 frem mod 2030 i stedet for 19 millioner.

De første elementer af klimaaftalen, som blev vedtaget i mandags, skal sikre CO2-reduktioner på 3,4 millioner tons frem mod 2030. Disse vedtagelser er ikke talt med i basisfremskrivningen.

Men selv hvis man inkluderer de nye elementer i aftalen med i basisfremskrivningen, så er der stadig meget lang vej igen, hvis vi skal nå målet.

Det går for langsomt
Tempoet for CO2-reduktioner de sidste 30 år har været i sneglefart samtidig med, at det har været alle de lavthængende frugter, som er blevet plukket først.

Det betyder, at vi skal reducere udslippet mere end tre gange så hurtigt i dette årti, som vi har gjort i de forrige tre årtier. Og nu skal vi så løbe endnu hurtigere end før, viser den nye basisfremskrivning.

Men hvordan kan vi være, at vi i disse år, hvor vi tænker mere på klimaet end nogensinde før, alligevel udleder mere? Hvorfor reduceres udledningerne ikke?

Årsager til den forkerte vej

Det går den forkerte vej, mest af alt fordi beregningerne af udslippet af drivhusgasser fra jord, landbrug og skov er ændret, men også fordi det samtidig ikke er lykkedes at virkeliggøre en mere klimavenlig politik på andre områder. De forskellige sektorernes evne til at mindske deres CO2-udslip er meget forskellige. Ifølge opgørelsen står transportsektoren og landbruget til at udlede mere, mens energi- og industriudledningen er lavere.

Så længe vi bliver ved med at spise som vi gør, er der ikke meget, vi kan gøre ved landbrugets udledninger af drivhusgasser. Lige gyldigt hvor mange klimamarch vi går og hvor meget politikerne laver planer, så vil køerne blive ved med at bøvse metangas, hvilket har en 28 gange værre effekt på klimaet end CO2.

Og endnu mere grelt ser det ud på vejene. Alene biltrafik står for 92 procent af udslippet for transportsektoren, fordi udenrigsfly og international skibsfart ikke tæller med i regnskabet (da det er CO2, der bliver udledt uden for Danmarks grænser). Bilismen stiger desværre i disse år og bilsalget sætter rekord år efter år. Vi cykler mindre og den offentlige transport har fået et ordentligt knæk oven på corona, fordi folk er bange for smittefaren.

De mange flere biler betyder, at udslippet fra vejene ligefrem vil stige frem til 2025.

Hvis politikerne reelt gerne vil nå i mål med klimamålene, bliver de derfor nødt til at tage fat og få startet på at forhandle om landbrug og transport. Ellers når vi aldrig målet.

Del:
Tilbage til liste

Følg Energiforum Danmark på de sociale medier

Facebooklink LinkedInlink YouTube


Annonce:
Uddannelser og kurser
 

Se komplet oversigt over kurser og uddannelser

Få nyheder på e-mail og sms!

Bliv medlem!

Vil du også være medlem af Danmarks stærkeste energifaglige netværk? Se vores forskellige medlemstyper her, og meld dig ind med det samme.