Klimaet går i stadig større grad ind og påvirker vores valg om, hvilke virksomheder vi vil investere vores penge i, mener aktiechefer i Sydbank og Formuepleje. Dette øgede, grønne fokus gælder for både store aktiefonde såvel som almindelige, private investorer.
Klimaet har – i al sin skrøbelighed – fået en magtfuld betydning, når investorerne vælger, hvilke virksomheder formuerne skal investeres i. Det er aktieeksperterne Jacob Pedersen, som er aktieanalysechef i Sydbank, og Otto Friedrichsen, aktiechef i Formuepleje, ganske enige om i et interview med Ritzau Finans.
”Der er ingen tvivl om, at det er et meget, meget stærkt drev, der er i klimaretningen. Og vi ser virksomheder, også herhjemme, gå meget langt og tale rigtig meget ESG (Environmental Social, Governance) i det hele taget,” noterer Jacob Pedersen.
”Og det er ikke en trend der stopper. Det er en trend der kommer fra de store fonde, og det er en trend, der kommer fra de almindelige, private investorer,” uddyber analysechefen.
Tidligere har bundlinjes magt ene og alene bestemme en virksomheds fremtid. Men dette er ikke længere nok.
Otto Friedrichsen henviser til, at et selskab, som FLSmidth i begyndelsen af november lancerede en klimaprofil, der fokuserer på blandt andet CO2-neutral produktion af cement og minedrift.
”FLSmidth er jo lidt interessant, for FLSmidth leverer et produkt, som rent CO2-mæsigt er hårdt belastende. Det er meget energikrævende at producere cement og også mineraler. Så det er et område, hvor du er meget CO2-intensiv, og hvor man så ser en større interesse for at gå i en grøn retning,” siger aktiechefen.
Tiderne har altså ændret sig for de CO2-intensive virksomheder.
Hvis man Googler FLSmidth, springer det i øjnene, hvor stort et fokus cementkoncernen har på at opnå et grønt image, hvor der allerede i første søgeresultat på FLSmidth står ”FLSmidth | Driving sustainable productivity”.
Konkurrence på klimaprofil
At cementproduktion nu skal ses i et grønt lys, er et klart eksempel på at konkurrencen på klimaet for alvor har gjort sit indtog:
”Jeg tror, at grunden til, at FLSmidth kommer med de udmeldinger, det er den konkurrencemæssige situation, hvor du transponerer den forretningsmæssige model til også at være konkurrencedygtig på den lange bane. For det her – det er startskuddet. Vi er ikke på nogen måde i mål nu i forhold til den politiske klimadagsorden,” forklarer Otto Friedrichsen.
I interviewet henter Jacob Pedersen sine eksempler fra luftfarsindustrien:
”Da Easyjet offentliggjorde sit årsregnskab, var der to ting, der var fremhævet på forsiden: Et – det var resultatet. To – nu begynder vi at betale CO2-kompenation for alt, hvad vi flyver. Så nu skal de have 200 mio. kr. op af lommen i det her regnskabsår for at kompensere alle passagerer.”
At Easyjet frivilligt vælger at betale store summer penge til klimakompensation ville for blot få år siden være fuldstændigt uhørt. Men tiderne har ændret sig. I dag følger flere flyselskaber trop med frivilligt at klimakompensere for deres CO2-udledning og investere i bæredygtige flybrændsler.
Forbrugernes stemme bliver hørt
At klimaet i den grad er blevet et konkurrenceparameter for virksomhederne viser, at vi som forbrugere spiller en væsentlig rolle i den grønne omstilling.
Dette mener Otto Friedrichsen også:
”Der, hvor jeg tror, at de største ændringer har været i de senere år i forhold til ESG og specielt det miljømæssige, det er, at vi ser en adfærdsændring hos forbrugerne. Og når først forbrugeren ændrer adfærd og prioriterer i forhold til miljø, så skaber det en naturlig effekt i forhold til leverandørerne for at imødegå den måske nye efterspørgsel, der er. Så jeg tror i høj grad, at det, at forbrugernes bevidsthed er påvirket miljømæssigt, har en væsentlig indflydelse på virksomhederne, men selvfølgelig også hos investorerne,” mener Otto Friedrichsen.
Det er glædelige nyheder, at vi som enkeltindivider tilsyneladende har noget at skulle have sagt i den grønne omstilling.
For det kan måske godt være, at vi hver især blot er en dråbe i havet. Men når mange dråber går sammen, danner de en bølge. Denne bølge vil på et tidspunkt vokse sig stor og kraftfuld nok til at få en betydning.
Og det er det som vi med det øgede fokus på klimaet i aktiemarkedet er vidner til i dag. Det er ikke kun den sorte bundlinje der tæller. Det gør den grønne også. Takket være forbrugerne.