Tirsdag lancerede regeringen et nyt udspil , der skal sikre, at danske indenrigsfly allerede fra 2025 kan flyve med 100 pct. grønt brændstof i tanken. Fra 2030 skal indenrigsflytrafikken være helt grøn. Omstillingen finansieres af en passagerafgift på 13 kr.
Klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen udtaler begejstret i en pressemeddelelse
”Med det her udspil leverer vi på løftet fra statsministerens nytårstale om en grøn flyrute og på sigt hel grøn luftfart i Danmark. Men målet rækker ud over Danmarks grænser – vi går foran og vil udvikler de grønne brændstoffer, der er altafgørende for omstillingen af luftfarten. Vi har allerede investeret i støtte til produktion af grønt brændstof, og nu sikrer vi også efterspørgslen og skubber derved for alvor gang i markedet,”
Også Green Power Denmark ser positivt på udspillet:
– Regeringen giver sig i kast med et af de vanskeligste hjørner af den grønne omstilling - nemlig luftfarten. Det er godt, at vi kommer i gang. Teknologien er kendt og fungerer, og med regeringens udspil skaber man en efterspørgsel på grønne brændstoffer. Det betyder klarhed for investorer og dermed investeringer i produktion i stor skala, siger viceadm. direktør i Green Power Denmark Jan Hylleberg.
Søren Have fra tænketanken Concito er derimod ikke så imponeret. til Altinget.dk udtaler han:
”Jeg må nok sige, at vi er skuffede over, at regeringen ikke benyttede lejligheden til at sætte et reduktionsmål for luftfartens samlede klimapåvirkning. Der er et fokus på indenrigsflyvningerne, men de står kun for under tre procent af luftfartens klimapåvirkning.”
I kan læse om regeringens udspil her