For at leve op til EUs krav til energisynsordningen foreslås der nu en række ændringer i den eksisterende bekendtgørelse:
Om undtagelserne:
Energistyrelsen finder det nødvendigt at præcisere undtagelsesmulighederne for kravet om udførelse af energisyn i energisynsbekendtgørelsens § 5, stk. 1, nr. 2.
Baggrunden herfor er, at Energistyrelsen er blevet opmærksom på, at direkte undta-gelse af bygge- og anlægsprojekter, alene på baggrund af at der er tale om et bygge- eller anlægsprojekt, ikke er i overensstemmelse med undtagelsesmulighederne i EU-Kommissionens vejledning til Energieffektiviseringsdirektivets1 art. 82.
Af Energieffektiviseringsdirektivet udspringer et krav til, at energisynet skal bygge på et princip om proportionalitet og omkostningseffektivitet. Det foreslås på den bag-grund, at det i energisynsbekendtgørelsen gøres muligt at undtage midlertidige pro-jekter (sites), der er sat op til at udføre et specifikt arbejde eller service i en begrænset tidsperiode, som ikke vil blive permanente, og hvor gennemførelsen af et energisyn derfor ikke vil være omkostningseffektivt, jf. energisynsbekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 4. Vurderingen om midlertidighed indsendes til Energistyrelsen med anmodning om at et projekt kan undtages energisynsforpligtelsen. Energistyrelsen foreslår, at projekter med en løbetid på under 6 mdr. som udgangspunkt skal forstås som midlertidige, og projekter med en løbetid på mere end 36 mdr. som udgangspunkt skal forstås som ikke-midlertidige projekter, der således skal underlægges kravet om energisyn.
Det foreslås derudover præciseret i energisynsbekendtgørelsens § 5, stk. 3, at Energistyrelsen skal godkende indsendte dokumentation for undtagelse efter § 5, stk. 1. Det tydeliggøres med denne ændring, at Energistyrelsen skal godkende den indsendte dokumentation, og ikke blot modtage den til orientering.
Adgang til standarder
I bekendtgørelsen anbefaler Energistyrelsen brugen af relevante afsnit i ”ISO Standard DS/EN 16247 om Energiaudit” til udførelsen af Energisyn. På samme vis, bruges ISO-standarderne ”DS/EN 14001:2014 – Miljøledelsessystemer” og ”DS/EN ISO 50001:2018” jævnligt af virksomheder til brug for opfyldelse af energisynsforpligtelsen.
Da ovenfornævnte standarder er ophavsretligt beskyttede, indgår det i forslaget til nærværende bekendtgørelsesændring, at kundgørelsen sker ved gennemsyn hos Energistyrelsen. Således vil fysiske eksemplarer af disse standarder ligge hos Energistyrelsen, og interessenter vil kunne tilgå disse ved anmodning hos Energistyrelsen, som det fremgår af den foreslåede § 7, stk. 3.
Godkendelse af af konsulenter
Teknologisk Institut, der er en selvejende institution, varetager jf. § 7, stk. 1, nr. 2, i den gældende bekendtgørelse ”Registreringsordningen for Energisynskonsulenter” under ledelse af en styregruppe med det formål at behandle anmodninger om at blive energisynskonsulent.
Behandlingen af ansøgninger fra energisynskonsulenter er en myndighedsopgave, der kan delegeres til en privat aktør, hvilket dog forudsætter en udtrykkelig delegati-onsbeføjelse, der ikke forekommer i energispareloven.
Det foreslås således, at Energistyrelsen hjemtager afgørelseskompetencen ift. an-søgninger om at blive energisynskonsulent, og at godkendelseskriterierne vil fremgå af energisynsbekendtgørelsens foreslåede § 8. Det foreslås, at Energistyrelsen vil kunne tilbagekalde en godkendelse, såfremt det løbende tilsyn med udførte ener-gisyn viser, at konsulentens arbejde ikke er udført tilstrækkeligt.
Frister og materiale
Der er høringsfrist mandag 8. maj og du kan finde høringsmaterialet her.