I dag præsenterede elbilskomisionen deres anbefalinger på et pressemøde kl. 12.30. Bl.a. fremlagde de fire ambitionsniveauer for hvor mange el-biler, der skal opnås i 2030.
Antal grønne biler i 2030 | CO2-reduktion | Pris for statskassen | Pris pr. sparet ton co2 |
500.000 | 0,2 mio ton | 2,7 mia kr. | 200 kr |
600.000 | 0,3 mio ton | 2,3 mia kr. | 400 kr. |
750.000 | 0,9 mio ton | 2,9 mia kr. | 3400 kr. |
1.000.000 | 1,5 mio. ton | 5,7 mia kr. | 3800 kr. |
Kommsionen anbefaler i følge TV2 ikke direkte nogen af løsningerne, men skriver i deres sammenfatning:
- Kommissionen vurderer, at afgiftsmodellen, der skønnes at resultere i en halv million nul- og lavemissionsbiler i 2030, ikke opfylder kommissoriets målsætning om en væsentlig forøgelse af antallet af nul- og lavemissionsbiler og en deraf følgende reduktion af CO2-udledningerne.
- Omvendt vurderer kommissionen, at modellen, der skønnes at resultere i en million nul- og lavemissionsbiler i 2030, har så store samfundsøkonomiske omkostninger hidrørende fra den øgede afgiftsforskel mellem konventionelle biler og nul- og lavemissionsbiler, at den heller ikke kan anbefales.
- Det er imidlertid en politisk vurdering, i hvor høj grad omstillingen af personbiltrafikken skal understøttes, hvordan omkostningerne skal fordeles mellem stat og forbrugere, hvorvidt omstillingen må påvirke fordelingsprofilen i bilafgifterne, og hvorvidt de samfundsøkonomiske omkostninger ved omlægningen opvejes af de klimamæssige gevinster med videre.
Derudover fremlagde kommisionen, i følge TV2, en række anbefalinger:
Kilde TV2