Fotokredit: LTECH  

Grønne varevogne kommer både klimaet og kunderelationerne til gode

af: Andreas Ebbesen Jensen

CTS-leverandøren LTECH i Ballerup har netop erhvervet sig to nye eldrevne varevogne med solceller på taget. Virksomheden har som mål, at alle deres personbiler og varevogne skal køre på el senest i 20230. Og det kommer ikke kun klimaet til gode, men skaber også bedre relationer til kunderne.


Hvert år udleder last- og varebiltransporten i Danmark over tre millioner ton CO2 fra fossile brændstoffer. Det svarer til lige under en tredjedel af Danmarks samlede CO2-udledning.

Men der er alternativer til diesel og benzin – og udbuddet bliver stadig større og større. 

Efter en succesfuld lancering i Sverige og Norge, landede den kinesisk producerede el-varebil Maxus EV80 i Danmark i sommeren 2020. Maxus EV80 kan transportere mere end ti kubikmeter over en rækkevidde på op til 200 kilometer. 

Kineserne kan dog allerede godt begynde at kigge sig over skuldrene. I år lancerede Toyota en ren el-udgave af den populære varevogn PROACE CITY (billedet) på markedet i Danmark. Nye el-varevogne fra bl.a. Opel, Renault og Peugeot får efter planen også debut på de danske landeveje i år. 

De eldrevne modeller er dyrere indkøb, men de vinder til gengæld i det lange løb. Det er en del af konklusionen i et længere elvarebilsprojekt, som en række virksomheder i hovedstadsregionen har deltaget i. 

Set over en otte-årig driftsperiode giver de eldrevne varevogne en gevinst på cirka 64.000 kroner per bil i forhold til dieselmodellerne, lyder det i rapporten, som blev offentliggjort i begyndelsen af 2020.

Klimabevidsthed hitter hos kunderne

De økonomiske gevinster er et plus for CTS-leverandør LTECH A/S med base i Ballerup. Virksomheden, der blev stiftet i 1997 af direktøren Henrik Holmgren, råder over 30 elektrificerede varevogne ud af en samlet bilpark på 98 varevogne i alt. 

Erhvervelsen af el-biler startede helt tilbage i 2013, hvor virksomheden fik leveret deres første el-varevogn. I 2016 udvidede de garagen med flere el-varevogne, men rækkevidden var begrænset, hvilket betød, at bilerne ikke altid kunne tages i brug, når opgaverne skulle løses. 

Det har ændret sig i år. LTECH har netop investeret i fire ny el-varevogne af mærket Citroen E-Jumpy med en rækkevidde på 330 km. El-varevognene har også fået installeret solceller på taget, hvilket inddirekte øger batteriets levetid. Det forklarer Lasse Buchmann, der er driftsdirektør hos LTECH. 

“Solcellerne har ikke kapacitet til at kunne oplade bilens drivlinje direkte, men vil kunne forsyne bilens klimaanlæg, lygter, radio, m.v., således at den strøm ikke skal tages fra drivlinjens batteri. På den måde kan solcellerne indirekte være med til at forlænge rækkevidden”, siger han. 

Udover at spare på firmaets CO2-udledning, sender indkøbet af de nye eldrevne varevogne også et stærkt signal til omverdenen om, at LTECH tager den grønne omstilling seriøst. Og det er noget, som går rent hjem hos deres kunder, forklarer Lasse Buchmann. 

“Vi ser oftere og oftere at kunder stiller krav om at deres leverandører om både klimamæssig og social ansvarlighed, hvilket bare gør det endnu vigtigere at være på forkant”, siger han. 

Benzinkøretøjer udfases i 2030

LTECH råder over 116 ansatte, som både tæller montører, teknikere, lærlinge og funktionære. Og de er generelt begejstrede for de nyindkøbte batteridrevne varevogne.

“Vores medarbejdere er glade for at køre elbil og flere har allerede udtalt at de aldrig skal køre i fossilbil igen, simpelthen fordi det er så behageligt at køre i elbil, og de kan også godt lide tanken om, at de tager- og har-, del i den grønne omstilling”, siger Lasse Buchmann og fortsætter: 

“Det er med den grønne omstilling, som med så meget andet: Hvis du vil have ændret noget, skal du altid starte med dig selv”.

LTECHS grønne varevognseventyr slutter dog ikke her. Virksomheden har som mål, at alle deres personbiler skal køre på el senest i 2025, og at alle deres varevogne skal være elektrificeret senest i 2030.