Debatindlæg: Forenkling må ikke føre til deregulering - Sådan bevarer EU's erhvervsliv den grønne førertrøje

TEMA: BÆREDYGTIGHED I SMÅ PROJEKTER
EU vil slække på kravene til bæredygtighedsrapportering - men er det egentlig godt eller skidt?
Et nyt forslag fra EU-Kommissionen, der blev fremlagt i slutningen af februar 2025, skal forenkle reglerne for bæredygtighedsrapportering under CSRD, CS3D og Taksonomiforordningen.
CSRD er en forkortelse for Corporate Sustainability Reporting Directive, og direktivet blev vedtaget i EU-Kommissionen for knap tre år siden og er en del af The European Green Deal – en aftale, der har til hensigt at gøre EU klimaneutral i 2050.
Direktivet vil ligestille rapportering om emner indenfor bæredygtighed med finansiel rapportering.
EU-kravene til bæredygtighedsrapportering har dog mødt stor modstand flere steder, og den 17. april 2025 trådte omnibusdirektivet “Stop the clock” i kraft.
Direktivet betyder, at bl.a. at grænsen for, hvilke virksomheder der skal rapportere på bæredygtighed, hæves til at omfatte selskaber med 1000 ansatte og en årlig omsætning på 450 mio. euro.
De nye størrelsesgrænser betyder, at en stor gruppe selskaber, der efter de gældende bestemmelser skulle rapportere første gang i 2025 eller 2026, dermed aldrig bliver omfattet af rapporteringskravene, hvis de har mindre end 1000 ansatte.
Med omnibusdirektivet udskyder EU-Kommissionen også kravet om at udarbejde bæredygtighedsrapportering for selskaber, der efter de gældende regler skulle rapportere første gang for regnskabsåret 2025 eller 2026.
Selskaberne skal nu først rapportere for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2027 eller senere.
Men er det godt, at EU Kommisionen nu slækker på kravene for bæredygtighedsrapportering for europæiske virksomheder og selskaber?
Det har vi bedt to debattører fra hhv. TEKNIQ og Concito om at diskutere i hver deres debatindlæg. Og de er mildest talt ikke enige.
I det følgende indlæg giver Sofia Said Birch fra Concito sit perspektiv.
Forenkling må ikke føre til deregulering: Sådan bevarer EU's erhvervsliv den grønne førertrøje
Af: Sofia Said Birch, international seniorrådgiver hos Concito
EU’s nye omnibus-pakke vil lette den administrative byrde for virksomhederne ved at forenkle bæredygtighedskravene.
Men i forsøget på at styrke konkurrenceevnen risikerer vi at gå på kompromis med den grønne ansvarlighed, der netop et blevet et stærkt konkurrenceparameter for danske og europæiske virksomheder.
En de facto deregulering af området vil sende det helt forkerte signal, nemlig at det ikke betaler sig at tage ansvar. Det kan koste dyrt – ikke bare for klimaet, men også for Europas strategiske position i den globale grønne omstilling.
EU-Parlamentet og Rådet er netop nu ved at fastlægge deres forhandlingspositioner – og med Tyskland og Frankrigs udmeldinger om helt at annullere CSDDD (virksomhedernes ansvar i egne aktiviteter og værdikæder) og yderligere hæve grænsen for omfattede virksomheder under CSRD (virksomhedernes bæredygtighedsrapportering), er det endnu vigtigere at finde frem til et gangbart kompromis, så vi ikke smider barnet ud med badevandet.
Derfor er det også glædeligt at se, at den danske regering ønsker at holde fast i CSDDD, men omvendt stærkt bekymrende at regeringen samtidigt fører an i en overdreven grøn deregulering på CSRD-rapporteringen.
EU – og den danske regering – bør arbejde for en klog forenkling af reguleringen, der ikke går på kompromis med klima, natur og menneskerettigheder.
EU’s omnibuspakke har skabt usikkerhed om fremtiden for bæredygtighedsrapportering og ansvarlig virksomhedsadfærd.
Med en ny geopolitisk virkelighed og Draghi-rapporten som bagtæppe lægger forslaget op til forenklinger og lempelser, der har til formål at styrke europæiske virksomheders konkurrenceevne og mindske de administrative byrder: 80 pct af virksomhederne foreslås fritaget fra rapporteringskrav, krav om implementering af Paris-kompatible transitionsplaner slækkes, og virksomheders ansvar i værdikæderne begrænses til første led.
Det er ikke blot forenkling; det er reel deregulering.
Efternølerne belønnes – de ansvarlige straffes
Der er bred enighed om behovet for visse justeringer og effektiviseringer i EU’s bæredygtighedsregulering. Dog må det ikke ske på bekostning af en grøn og retfærdig omstilling.
Og med de foreslåede ændringer er Kommissionen ikke lykkedes med at gøre det på en måde, der er tro mod selve formålet med reguleringen.
Den private sektors rolle kan ikke undervurderes, hvis vi skal komme i mål med at omstille os til en netto-nul-økonomi i 2050.
EU står over for et grønt investeringsgab, og en lempelse af bæredygtighedskravene risikerer både at svække virksomhedernes ansvarlighed og skjule finansielle risici forbundet hermed. CSRD, CSDDD og EU-taksonomien er helt centrale redskaber til at sikre, at kapital allokeres i en retning, der er forenelig med EU’s Green Deal-mål.
Svækkes disse, svækkes Europas langsigtede strategiske interesser.
Det grønne konkurrenceparameter har netop været et af Danmarks stærkeste kort internationalt, og i en ny industripolitisk æra er det afgørende, at EU ikke mister dette momentum.
En pludselig kursændring skaber desuden ny juridisk usikkerhed og sender et forkert signal: at det ikke kan betale sig at være først.
Det risikerer at straffe dem, der allerede har taget ansvar og belønne efternølerne.
Vejen frem: Proportionalitet og praktiske løsninger
Omnibussen bør derfor ske med omtanke og må ikke være lig en øvelse i at undtage så mange virksomheder som muligt fra reguleringen og dermed medføre en svækkelse af ansvarlighed, transparens og målbarhed.
I den videre proces er det derfor essentielt at arbejde for:
Obligatorisk, men fleksibel rapportering
Begræns frivillighed og indfør differentierede krav baseret på virksomhedsstørrelse og påvirkning på omverdenen. Samtidig skal det sikres, at data er relevant for finansielle aktører, og at det er muligt for virksomhederne at efterspørge bæredygtighedsinformation i deres værdikæder.
Overensstemmelse med internationale standarder
Den risikobaserede tilgang til vurdering og håndtering af negative indvirkninger på omverdenen, både i egne aktiviteter og længere ude i værdikæden, bør bevares i CSDDD – dette i størst mulig overensstemmelse med de internationale standarder for ansvarlighed virksomhedsadfærd defineret af FN og OECD for at sikre operationalitet for virksomhederne.
Transitionsplaner skal være bindende
Kravet om implementering – ikke blot udarbejdelse – af klimahandleplaner bør fortsat være en eksplicit del af CSDDD med henblik på at sikre virksomhedernes incitament til at arbejde systematisk med klimapåvirkninger.
Vejledning og støtte skal prioriteres
Digitale løsninger, branchestandarder og sektorvejledninger skal hjælpe virksomhederne – heriblandt SMV’er og virksomheder længere ude i værdikæderne, som indirekte påvirkes af bæredygtighedsreguleringen, men ikke nødvendigvis har ressourcerne til at følge med.
Hvis EU skal gå forrest i den globale grønne omstilling, skal reguleringen give mening for både virksomheder og investorer såvel som for klima, natur og menneskerettigheder.
Forhandlingerne af omnibuspakken er en gylden mulighed for at sikre netop det.

Andre temaartikler i serien:
Grønne indkøb: Fra ambition til handling
Underviser Morten Heise klæder fremtidens energiteknologer på til at træffe de mest bæredygtige valg
Produkt-EPD: Hvad er det, og kan vi overhovedet sammenligne dem?
Efterspørgslen på produktdatabase er større end nogensinde
EU lemper kravene - Wexøe nægter at slippe grebet
Energikonsulent: Manglende datagrundlag risikerer at udelukke de mest bæredygtige løsninger
Leder: LCA kan og skal også bruges i mindre projekter - men det skal gøres med omtanke