Tilbage til skolen: 56 kommuner deler erfaringer om finansieringsmodeller til et bedre indeklima i klasselokalerne
Mange husker nok fra deres egen skoletid, hvordan hovedpine og faldende koncentration kunne følge af en dag med tung luft og larm. Desværre er problemet med dårligt indeklima stadig aktuelt for mange danske skoleelever i dag, og det har alvorlige konsekvenser for både trivsel, sundhed og indlæring hos både børn og de voksne der skal undervise dem. Realdania lancerer nu inspirationskataloget ’Råd til indeklima’, der kan hjælpe kommunerne med at finde økonomisk råderum til at prioritere et bedre indeklima på skolerne. Kataloget tilbyder praktisk vejledning baseret på erfaringer og indsigter fra 56 kommuner med afsæt i interviews med kommunale ejendomschefer og nøglepersoner på bygningsområdet.
”Der er rigtig mange skoler, der i disse år står over for at skulle renoveres. Mange kommuner vil gerne prioritere indeklimaet højt, og nogle har formået at få det ind i det kommunale budget f.eks. ved hjælp af en indeklimastrategi. Mens det for andre er svært at finde den nødvendige finansiering til en indsats på indeklimaområdet i et budget, hvor der skal prioriteres mellem mange ting. Med dette inspirationskatalog håber vi, at flere kommuner som en del af deres renoveringsindsatser og løbende drifts- og vedligehold af skolerne kan lykkes med at få råd til endnu bedre indeklima til gavn for elever, medarbejdere og samfund”, siger Anne Gade Iversen, projektchef i den filantropiske forening Realdania.
Inspirationskataloget er rettet mod kommunale ejendomschefer, tekniske chefer, skolechefer, skoleledere, politikere og andre, der søger inspiration til at forbedre indeklimaet i skolerne.
Indeklima-erfaringer fra 56 kommuner
De tekniske løsninger til at forbedre indeklimaet, som f.eks. ventilationsanlæg, solafskærmning og belysning, samt værktøjer til at beregne de samfundsmæssige gevinster ved investeringer i bedre indeklima findes allerede. Flere kommuner arbejder også med en strategisk og helhedsorienteret tilgang, hvor de får et overblik over og indsigt i indeklimaet i deres skolebygninger. Men når det gælder finansiering, mangler der stadig gode løsninger. Og mange kommuner har svært ved at prioritere midler til opgaven, så de åbenlyse gevinster ved bedre indeklima i skolerne ikke høstes.
”Selvom både viden og vilje er til stede, kan der stadig være langt til de store investeringer i indeklimaet på landets skoler. Men der findes allerede måder at lykkes med at få råd til indeklimaforbedringer – og de skal frem i lyset, så vi deler de gode eksempler med hinanden. Derfor har vi nu samlet ni finansieringskilder, som forhåbentligt kan inspirere endnu flere kommuner til at tænke i nye baner, når indeklimaet skal forbedres”, siger Helle Lohmann Rasmussen, direktør i Dansk Facilities Management.
Dansk Facilities Management og Smith Innovation har på vegne af Realdania undersøgt, hvilke drifts- og finansieringsmodeller kommunerne bruger for at finansiere forbedringer af indeklimaet. Undersøgelsen danner grundlag for inspirationskataloget, som tilbyder praktisk vejledning baseret på reelle erfaringer og indsigter fra 56 kommuner.
Ni finansieringskilder i kommunerne
Der er i kataloget samlet ni finansieringskilder baseret på erfaringer og indsigter fra 56 kommuner. Disse finansieringskilder er i brug i dag og er blevet identificeret af kommunale ejendomschefer rundt om i landet. Disse kilder fordeler sig på tre kategorier: driftsmidler, projektmidler og tredjepartsfinansiering. Mens drifts- og projektmidler kommer fra kommunen selv, er tredjepartsfinansiering midler hentet uden for kommunens egen økonomi.
Desuden deler de syv kommuner Bornholms Regionskommune, Esbjerg Kommune, Favrskov Kommune, Ringkøbing-Skjern Kommune, Struer Kommuner, Silkeborg Kommune, Struer Kommune og Københavns Kommune deres konkrete erfaringer med finansiering af indeklima i syv cases.
Læs pressemeddelelsen på Realdanias hjemmeside og download inspirationskataloget
Relaterede nyheder