Gå til primært indhold Gå til indhold i footer
  1. Forside
  2. · Viden og temaer
  3. · 13-06-2025: Grønne indkøb: Fra ambition til handling

Grønne indkøb: Fra ambition til handling

Af: Sandra Højby Jensen, Kommunikationspartner ved SKI
13. jun. 2025
Landets 98 kommuner har forskellige strategier og målsætninger for at mindske klimaaftryk og fremme grøn omstilling. Her giver SKI’s udbuds- og ESG-direktør sine gode råd til, hvordan man lykkes med at omsætte grønne indkøbsambitioner til praksis – fra de første overvejelser til implementering, opfølgning og kontrol.
Design Uden Navn
Foto: Canva

TEMA: BÆREDYGTIGHED I SMÅ PROJEKTER

Det grønneste indkøb er ofte det, du ikke foretager. I den offentlige sektor er det sjældent en mulighed. 

Der er brug for mad til ældre, bleer, softwareløsninger, it-udstyr og meget andet for at servicere medarbejdere og borgere, så vi kan opretholde vores velfærd. 

Til gengæld er der gode muligheder for at gøre indkøbet og forbruget klogere og grønnere. 

Men det grønne valg er ikke altid indlysende. 

Hele værdikæden tæller
Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) har i mange år arbejdet med at integrere bæredygtighed i de indkøbsaftaler, de udbyder på vegne af den offentlige sektor. 

Her gennemgår de den bæredygtige værdikæde tæt – fra råstofudvinding og produktion til logistik, brug og efterliv. Det gør det muligt at stille så grønne krav til produkterne og ydelserne som muligt. 

Når aftalerne er klar, hjælper SKI de offentlige organisationer med at købe mindre, købe grønnere og få mere ud af det, de køber, forklarer Katrine Pape Huldahl, ESG- og udbudsdirektør i SKI:

”Kigger man fx på indkøb af computere, ligger store dele af klimaaftrykket i komponentproduktion og råstofudvinding samt i energiforbrug under fremstilling. Her giver det god mening at tænke i levetidsforlængelse som fx opdateringer eller service af eksisterende it-udstyr i stedet for at udskifte det med fabriksnye modeller – især hvis behovet kan opfyldes med det, man allerede har.” 

Er klimaaftrykket i produktionen lavt, kan det i stedet være transport, materialevalg eller brugen, der skal fokuseres på, understreger hun: 

”Det handler om at kende produktets livscyklus og sætte ind dér, hvor påvirkningen er størst.”

Et grønt indkøb starter ved behovet
”Det er svært at købe grønt, hvis man ikke ved, hvad der reelt set er den mest grønne løsning, og hvad man har brug for – og her går mange grønne ambitioner tabt,” konstaterer Katrine Pape Huldahl. 

Her kan SKI’s inspirationskatalog og guide til markedsdialog hjælpe det offentlige med at konkretisere deres grønne mål: Lavere CO2-aftryk? Mere genbrug? Bedre energieffektivitet? Når målet er klart, bliver det lettere at stille skarpe krav i udbuddet.

Sæt krav – og følg op
Når behovet er fastlagt, skal kravene skrives ind i udbudsmaterialet. Udbudsloven giver flere muligheder: Der kan stilles krav til miljømærker, CO2-aftryk, genanvendte materialer og energiforbrug. TCO (totalomkostninger) kan bruges som tildelingskriterium og belønne de løsninger, der både er billigere og grønnere i længden.

Men kravene skal være konkrete og målbare, hvis de skal gøre en forskel. Derfor stiller SKI hjælpeværktøjer til rådighed – fx skabeloner og eksempler på grønne mindstekrav. Men det hele falder til jorden, hvis der ikke bliver fulgt op, siger Katrine Pape Huldahl: 

Det er ikke nok at skrive, at man gerne vil være grøn – man skal kunne dokumentere det, både i udbudsmaterialet og i den efterfølgende opfølgning.”

Gør det grønne valg nemt
Selv de grønneste indkøbsaftaler flytter kun noget, hvis de grønne muligheder bruges aktivt og understøttes organisatorisk. 

Grønne indkøb handler derfor ifølge Katrine Pape Huldahl også om adfærd:

Det skal være nemt og attraktivt at gøre det rigtige – og besværligt at gøre det forkerte. Det betyder, at sortimenter og systemer skal gøre grønne produkter til standardvalg: De skal være fremhævede, let tilgængelige og bakket op af viden og tydelig kommunikation om konsekvenserne af valget. SKI’s e-kataloger gør det fx muligt at filtrere på miljømærkede varer og skræddersy sortimentet, så den enkelte medarbejder ikke selv skal vurdere, hvad der er grønt.”

Fra strategi til virkelighed
Grønne ambitioner for indkøb skal bæres hele vejen fra strategisk niveau og ud i hverdagen. Det kræver politisk opbakning, ledelsesmæssig forankring og løbende kompetenceudvikling blandt medarbejdere. Men det kræver også, at man prioriterer og måler.

”Vi ser, at det lykkes, når man har et ledelsesmæssigt fokus, politisk opbakning og har mål, man systematisk følger op på. Indkøb er et stærkt værktøj til at fremme grøn omstilling, hvis det bliver brugt rigtigt. Det handler ikke om at gøre alt på én gang – men om at starte de rigtige steder og følge beslutningerne til dørs,” siger Katrine Pape Huldahl.

Artikelserie Kommende Temaer 2025