Foto: Ringkøbing-Skjern Kommune  

Strategisk planlægning effektiviserer kommunal indeklimaindsats på skolerne

af: Kristian Andersen, Byrådsmedlem i Ringkøbing-Skjern Kommune, og Jens Ole Koch, udviklingskonsulent hos Ringkøbing Skjern Kommune.

Høje CO2-niveauer og overtemperaturer i sommermånederne giver store udfordringer i indeklimaet på skolerne i Ringkøbing-Skjern Kommune. Nu skal en ny strategisk indeklimaplan med millioner i ryggen løse problemet.


Et godt indeklima har stor betydning for elevernes læring og trivsel og for arbejdsmiljøet på skolerne.  

Desværre er indeklimaet alt for dårligt i mange danske skoler.  

Det gælder også i Ringkøbing-Skjern Kommune, hvor det vurderes at op mod hver femte skole lider af dårligt indeklima.  

Tidligere indsatser for at styrke indeklimaet i kommunens skoler har været præget af her-og-nu løsninger på baggrund af konstaterede problemer og påbud fra Arbejdstilsynet.  

Der manglede simpelthen planlægning, koordination og helhedsorientering i kommunens indsatsen for indeklimaet på folkeskolerne. 

For at løse de problemer godkendte Børne- og Familieudvalget i Ringkøbing-Skjern Kommune i 2022, at der blev udarbejdet en strategisk indeklimaplan for kommunens folkeskoler  

Planen blev lavet i samarbejde mellem kommunens Ejendomscenter, skoleforvaltningen og konsulentfirmaet Transition med støtte fra Realdania-projektet Skolernes indeklima. 

Screeningværktøjer gav uvurderlig indsigt

Den strategiske plan sigter mod at etablere en langsigtet og dataunderstøttet tilgang til at forbedre indeklimaet på tværs af skolerne i kommunen. 

Projektet blev organiseret med oprettelsen af en styregruppe bestående af repræsentanter fra de involverede afdelinger samt eksterne konsulenter.  

Dette sikrede en bred repræsentation og ekspertise i udarbejdelsen af planen. Arbejdet blev yderligere understøttet af workshops og erfaringsudveksling med andre kommuner. 

En central del af projektet var indsamlingen af data og evaluering af indeklimaet på skolerne gennem forskellige metoder herunder screeningsværktøjer og forsøg med adfærdsændringer og tekniske løsninger.  

Screeningen af det sandsynlige indeklima viste, at udfordringerne især er høje CO2-niveauer og overtemperaturer i sommermånederne i undervisningslokalerne.  

Ser man generelt på kommunen, afslørede screeningen, at 

  • 28 pct. af de screenede lokaler sandsynligvis kan have en fordel i at få det atmosfæriske indeklima forbedret - enten ved ændring af adfærd, og hvor det ikke er tilstrækkelig evt. eftermonteret mekanisk ventilation. 
  • 47 pct.  af de screenede lokale sandsynligvis døjer med overtemperaturer i sommerhalvåret, hvorfor man bør undersøge om en solfilm er tilstrækkelig, eller om en mere effektiv udvendig solafskærmning er nødvendig. 
  • 17 pct. af lokalerne sandsynligvis har et belysningsniveau til den lave side, hvor det kan overvejes at opsætte et ekstra belysningsarmatur, udskifte lyskilderne til en mere effektiv lyskilde eller erstatte hele belysningsløsningen. 
  • 22 pct. af lokalerne har sandsynligvis et utilstrækkeligt akustisk indeklima, og der bør overvejes nye akustiklofter og absorbenter på væggene. 

Millioninvestering er nødvendig

Ved hjælp af screeningsværktøjet har vi i Ringkøbing-Skjerne kommune desuden fået lavet et skøn over udgifterne til investeringer, hvis man vil opnå et givet kvalitetsniveau for indeklimaet: 

For en samlet investering på knap 30 mio. kr. til mekanisk ventilation og udvendig solafskærmning vil der være få eller ingen problemer med det atmosfæriske indeklima i 9 ud af 10 af undervisningslokalerne, mens der fortsat må forventes nogle udfordringer i resten af lokalerne. 

Screeningen fortæller også, hvor udfordringerne er størst, og hvor man kan forvente at få mest ud af at investere i indeklimaet. 

Arbejdet med indeklimaplanen viste desuden, at der kan opnås gode resultater gennem adfærdsændringer. 

På en af kommunens skoler blev der gennemført et forsøg med nudgingsenheder, som indikerede behov for udluftning ved for høje CO2 koncentrationer.  

Eleverne stod selv for udluftningen, og det lykkedes i høj grad at reducere koncentrationen af CO2 i luften. Forsøget viste dog også, at hyppig udluftning kan være problematisk i vinterhalvåret. 

Et forsøg på en anden skole viste, at man kan få de store elever til at tage et medansvar for rengøringen på skolen, hvis de får en forståelse for betydningen af et rent miljø og for rengøringspersonalets arbejde. 

Eleverne på Ringkøbing Skole deltog i en faglig dag om indeklima. I den forbindelse blev der taget prøver af bakterieomfang i klasserne før og efter rengøring. Foto: Ringkøbing-Skjern Kommune.

Investeringerne i skolernes indeklima fortsætter

En vigtig læring har været, at indsatsen for et bedre indeklima på den lange bane forudsætter et tæt samarbejde mellem skolerne, kommunens forskellige forvaltninger og det politiske niveau.

Skolerne har selv nogle handlemuligheder – men ofte er der behov for teknisk indsigt og politisk godkendte investeringer i de fysiske rammer.

På baggrund af indeklimaplanen valgte Byrådet i Ringkøbing Skjern Kommune at afsætte en pulje på fem mio. kr. om året i en årrække til indeklimainvesteringer.

I 2024 og de kommende år vil der løbende blive foretaget investeringer i skolernes indeklima, primært i form af mekanisk ventilation og udvendig solafskærmning.

Der er også et ønske om at udbrede de gode erfaringer med adfærdsændringer og ændret brug af lokalerne til andre interesserede skoler.

Hvis der skal opnås en bred og varig effekt, kræver det dog, at skolerne rustes til selv at påtage sig en aktiv rolle med støtte fra Ejendomscentret og skoleforvaltningen.

Børne- og Familieudvalget i Ringkøbing Skjern Kommune har også bestilt en strategisk indeklimaplan for kommunens daginstitutioner.

Fra landsdækkende undersøgelser har man en formodning om, at især støj og høje koncentrationer af kemikalier er et problem i daginstitutionerne.