Foto: Colourbox 

Elbiler: what’s not to like?!

af: Lærke Flader, Dansk Elbil Alliance


Hvis man går og overvejer en elbil, så er der mange gode grunde til at slå til. Registreringsafgiften fylder stort set ingenting på prisskiltet for de små og mellemstore elbiler. Det er konsekvensen af, at regeringen sænkede afgifterne på elbilerne i april i år – og derfor kan man få mange mellemklasse elbiler i et prisniveau, som matcher det for mange benzin- og dieselbiler i samme størrelse.

De lavere priser på elbiler kommer samtidig med, at udviklingen af bilerne er inde i en rivende udvikling. For det første kommer de store etablerede bilfabrikker nu med flere modeller, som kan køre mellem 200 og 350 km mellem på hver opladning - ikke i tests, men i virkelighedens verden. Det er meget mere end tidligere generationer af elbiler. Samtidig har vi i Danmark verdens bedste ladenetværk til elbiler, så der aldrig er langt til den næste ladestander.

Med andre ord:  Politikerne har leveret gode afgiftsvilkår, og bilbranchen har leveret gode biler med en kørekomfort, som fossile biler ikke kan matche. Derfor håber vi, at danskerne tager elbilerne til sig – for det er næste vigtige skrift. Det vil være en god ide at slå til nu, for de lave afgifter gælder i to år, til og med 2019, eller til der er solgt 5.000 elbiler. Der er allerede solgt 1.500 elbiler, så der er 3.500 tilbage til de hurtige.

Ligesom Netflix

Men der er flere grunde end de lavere priser til at udskifte den gamle dieselbil med en der kører på el, nemlig både driftøkonomi og forurening. 

For hver kilometer i en elbil koster det cirka 20 øre for den el, der går til at køre, mens det koster det dobbelte i diesel at køre en kilometer i en gennemsnitlig dieselbil.

Det er også muligt at købe abonnementer på el til elbiler, så man betaler et fast beløb pr. måned og herefter kan oplade sin elbil ubegrænset, på samme måde som man kan se et ubegrænset antal film, hvis man har et abonnement hos Netflix eller en af de andre streamingtjenester.

Dermed kan der være en stor besparelse at hente ved at skifte familiens pendlerbil ud med en elbil.

Renere luft

Mens vi bygger vindmøller, solceller, erstatter kul med biomasse og gør strømmen grønnere og bedre for klimaet, så er vores biler en af de største klimaudfordringer. En elbil i Danmark kører med stadig grønnere el. Om få år vil størstedelen af el fra danske stikkontakter være produceret med vedvarende energikilder. I dag er det mere end 55 procent, og allerede i 2020 er det 70 procent. En elbil udleder ingen partikler lokalt, der hvor den kører, og samtidig bliver den mere og mere klimavenlig, som tiden går – og så minimerer elbiler også støjforurening.

For mange elbilister spiller luftforurening og klima en stor rolle. Der udledes syv tons CO2 ved at producere en almindelig bil, uanset om den kører på benzin eller el. For elbilen kommer der dog et batteri oveni, og det udleder et ton CO2 at producere sådan et til en gennemsnitlig elbil. Det ene ton ekstra CO2 er tjent hjem efter kun et halvt års kørsel i elbil. Herefter vil elbilen spare klimaet for udledning af CO2 år efter år.

Foto: Energiforum Danmark

Elbiler er også en vækstmulighed

Danmark har historisk ingen bilindustri, og derfor er der heller ingen job i elbiler, siger mange. Men vi laver heller ikke mange tv-apparater. Alligevel er der danskere, som lever af at lave tv-serier, som sælges i resten af verden. På samme måde skabes der danske arbejdspladser ved at udvikle løsninger til elbilers opladning, eller nye digitale måder at dele elbiler på i nye delebilsordninger. Der er desuden planer om at starte produktion af selvkørende minibusser i Danmark, og hvorfor skulle man ikke også kunne lave elbilbatterier hos os?

Vi er allerede i dag helt i front med intelligent op- og afladning af elbiler. Her samarbejder danske universiteter med store internationale bilfabrikker og amerikanske softwareudviklere om at definere fremtidens standarder, for hvordan elbiler kan hjælpe elnettet, når vi får flere vindmøller og solceller, som jo naturligt nok leverer el, som vinden blæser og solen skinner. Når Danmark igen bliver blandt de lande, der først omstiller transporten til el, er der også muligheder, for at vores viden kan resultere i virksomheder og job i den industri.

Salget vokser

København er ved at udvikle sig til en showcase for elektriske bybiler, der leases i kort tid til korte ture. Bybiler kendes fra mange lande, men i København kører de alle på el, og nogle er endda integreret i den kollektive transport, så man kan betale med rejsekortet.

Elbilen er på vej, ikke kun i Danmark, men i hele verden vokser salget af elbiler. Nye og bedre elbiler og lavere afgifter gør elbilen attraktiv for mange danskere, og samtidig er der danske arbejdspladser i at være forrest i udviklingen. What’s not to like?