Elbusser står klar i kulissen til at overtage driften for de nuværende dieselbusser, men afgifter på eldrevne køretøjer besværliggør den grønne omstilling af bustrafikken.
I København projekteres det, at man vil kunne nedsætte CO2-udledningen fra bybusser med 37.000 tons om året, hvis man udskifter de dieseldrevne busser med eldrevne. Andre lande er allerede igang med den overgang og til efteråret vil Norge gennemføre et stort testprogram med elektriske busser fra producenten Solaris.
I Danmark er afgiftssystemet dog med til at sætte en dæmper på udviklingen hen mod en grøn kollektiv trafik, da det danske afgiftssystem blandt andet dikterer, at man fra 2018 skal betale 2,5 gange mere i energiafgift for en elbus end for en dieselbus. I et brev til skatteminister Karsten Lauritzen har seks danske borgmestre opfordret til, at man helt sløjfer afgifter på elbusser, og i Information har overborgmester i København, Frank Jensen (S), også taget afstand fra afgiftspålæggelsen: ”Det er jo absurd, at den nuværende afgiftspolitik favoriserer forurenende diesel frem for grøn el. Vi vil jo gerne udfase diesel og indføre eldrevne busser i vores byer, men staten favoriserer diesel i busserne med den eksisterende aftale”, lyder det fra overborgmesteren.
Kilde: Råstof