SKRIV UD

Branchen har forbehold for regeringens grønne transport

af: Rebecca Holck Rosenberg, 11-10-2018
Kilde: Coloubox

Regeringen har fremlagt deres klimaudspil, hvor især grøn transport er i fokus.

Blandt andet vil de stoppe salget af benzin- og dieselbiler i 2030, udskyde registreringsafgiften på elbiler, stoppe CO2-udledningen fra busser i 2030 og gøre det nemmere at vælge grøn taxi.

Vi har samlet branchens reaktioner på de planlagte grønne biler, bybusser og taxi.

FDM: Sats på europæisk omstilling

Hos Forenede Danske Motorejere (FDM) er enige med regeringen i, at en udfasning af benzin- og dieseldrevne biler er vejen frem, mener de ikke, at det er muligt at gå dansk enegang på den grønne transportomstilling.

– Vi synes at regeringen skulle gøre en massiv indsats ind på at få overbevist andre EU-lande om at udarbejde en fælles deadline, siger afdelingschef i FDM Torben Lund Kudsk i Jyllands-posten.

– Biler er typegodkendt i EU. Det er en grundlæggende overtrædelse af det indre marked, hvis man som medlemsland vil hindre, at et produkt der er typegodkendt i EU ikke må sælges i landet. Et forbud kræver en tilladelse fra EU, fortsætter han.

Autobranchen Danmark: Opladning på vejen

Ifølge direktøren i Autobranchen Danmark, Gitte Seeberg, vil den grønne omstilling til elbiler kræver en del mere investering, især i ladestationer.

– Elbilen er ikke praktisk at have, når man skal køre langt, hvis man ikke kan lade undervejs. Vi ved, at det kan lade sig gøre. Vi har set, at der har været fantastisk succes i Norge. Men den norske regering har også investeret virkelig mange penge for at få det op at køre, siger hun til Ritzau.

Bilbranchen: Svært at spå fremtiden

Branchedirektør i Bilbranchen, der hører under Dansk Industri (DI), Thomas Møller Sørensen frygter ikke, at danskerne skal betale mere, når de skal skifte deres benzin- og dieselbil ud i fremtiden.

– Det er meget svært at spå om her 12 år før. Men udviklingen går utrolig stærkt i de her år, siger han til Ritzau.

I Bilbranchen mener man godt, det kan lade sig gøre at få benzin- og dieselbilerne ud af de danske veje – men kun med EU’s opbakning.

Dansk Taxi Råd: Pressede vognmænd

I Dansk Taxi Råd er man bekymrede om regeringens plan om, at nye registrerede taxi i 2025 skal være lavemissionsbiler og alle taxi nulemissionsbiler i 2030.

– Med mindre at elbilerne bliver væsentligt billigere, så bliver vognmændene pressede på deres økonomi. Der er jo nogle vognmænd, der kører elbil, men du kan få næsten to dieseltaxier for en eltaxi i dag, siger direktør i Dansk Taxi Råd Trine Wollenberg i EnergiWatch.

– Den anden udfordring er hele ladestrukturen i Danmark, som for at sige det helt ærligt ikke er særlig optimal, når vi taler taxakørsel, fortsætter hun.

Arriva: Pas på trængslen i byen

Danmarks største trafikselskab, Arriva, er positive om regeringens ambitiøse krav til transporten i klimaudspillet.

Alligevel skal man være opmærksom på, at el-teknologien er dyrere end den konventionelle.

– Det er sympatisk, at regeringen vil sætte mål for konverteringen af privatbilismen, men det bør ikke ske på bekostningen af den kollektive trafik. Det vil være negativt for trængslen og for alle pendlere, siger administrerende direktør i Arriva Nikolaj Wendelboe i Dansk Industri Business.

– Regeringens egen ekspertgruppe konkluderede i foråret 2018, at presset på vejene i de større danske byer vil stige markant i fremtiden. Den eneste reelle løsning på trængslen er den kollektive trafik, der bør bære langt størstedelen af passagervæksten, fortsætter han.

Dansk Energi: Vis det langsigtede perspektiv

I Dansk Energi er man ærgerlige over, at regeringens klimaudspil kun har sat sig fast på elbil-afgifterne for de næste to år. De mener, at der er behov for mere ro omkring afgifterne.

– Det er vigtigt, at dem, der skal opbygge den understøttende infrastruktur som for eksempel ladestandere, kan se det langsigtede perspektiv. Der er grænser for, hvor mange penge man kan investere i håbet om, at der kommer elbiler på vejene. Tingene skal helst gå hånd i hånd, siger direktør i Dansk Energi Lars Aagaard til Ritzau.

Regeringen har gennem deres klimaudspil nedsat en kommission, som skal arbejde med mere langsigtede løsninger. Men Dansk Energi er bekymrede for investeringerne i den grønne transport.

– Jeg frygter, at det kommer til at tage tid, før kommissionen er nedsat, og før den er klar med sine anbefalinger, fortæller Lars Aagard.

Dansk Byggeri: Uhensigtsmæssig prioritering

Energiaftalen, der blev indgået i juni i år, lagde op til klima-investeringer i byggeriet. Men det er kun et skridt på vejen ifølge Dansk Byggeri, som havde håbet på flere tiltag på bolig- og byggeriområdet i regeringens klimaudspil.

– Stort set alle initiativerne i regeringens klimaudspil er rettet mod transportsektoren og landbruget. Det er meget vigtige områder, som også står for en stor del af udledningen af drivhusgasser, siger direktør i Dansk Byggeri Michael H. Nielsen i en pressemeddelelse og fortsætter:

– Men bygningerne glimrer desværre ved at være stort set fraværende i udspillet, og det er både ærgerligt og uhensigtsmæssigt.

Kilder: Altinget, JyllandsPosten, Fyens.dk, Dansk Industri Business, EnergiWatch, NordJyske, Avisen.dk, Dansk Byggeri

Del:
Tilbage til liste

Følg Energiforum Danmark på de sociale medier

Facebooklink LinkedInlink YouTube


Annonce:
Uddannelser og kurser
 

Se komplet oversigt over kurser og uddannelser

Få nyheder på e-mail og sms!
Jeg giver hermed samtykke til, at Energiforum Danmark behandler mine personoplysninger.
Læs om samtykke.

Bliv medlem!

Vil du også være medlem af Danmarks stærkeste energifaglige netværk? Se vores forskellige medlemstyper her, og meld dig ind med det samme.