Politik og regler SKRIV UD

Afgiftsfordele for elbiler skal forlænges, mener et politisk flertal

af: Cecilie Holm Arentoft, 19-11-2019
Transportsektoren udgør 28 procent af Danmarks udledning af drivhusgasser. Derfor haster det, at der sker en omfattende reduktion netop her. Fotokredit: Unsplash

Finansforhandlingerne er i fuld gang inde på Christiansborg, og her har Venstre meldt sig på banen med ønsket om at forlænge den nuværende registreringsafgift og fradraget på elbiler. Flere partier på den røde fløj støtter op om Venstres forslag, og der tegner sig et politisk flertal.

For det er klart, at elbilerne er kommet for at blive. Alligevel kan det i den nærmeste fremtid blive meget dyrt at købe en elbil, for ved udgangen af 2020 stiger registreringsafgiften på elbiler, og samtidig forsvinder fradraget. Det hæver prisen på en mellemklasse elbil til 350.000 kr. med hele 55.000 kr.

Det vil nu også Venstre forhindre, og i partiets forslag til finanslov står der:

– Vi har sikret en afgiftsfritagelse på elbiler under 400.000 kr. i 2020. Men da bilimportørerne allerede i starten af 2020 skal bestille biler hjem til 2021, skal rammerne for 2021 besluttes allerede nu. Derfor vil Venstre allerede med dette års finanslov forpligte os på en fortsat afgiftsfritagelse på elbiler under 400.000 kr. i 2021.

Dette skriver DANSK ENERGI d. 15. november. 

At elbiler kan blive så meget dyrere fra 2020 hænger ikke sammen med Regeringens mål om 70 procents reduktion af drivhusgasser i 2030. For så omfattende en reduktion kræver, at alle dele af samfundet omstilles til grøn energi hurtigst muligt – især transportsektoren, som udgør 28 pct. af Danmarks udledning af drivhusgasser. Hvis klimadrømmen skal blive til virkelighed, skal der køre rigtig, rigtig mange elbiler og opladningshybridbiler på de danske veje om godt 10 år.

Derfor støtter de grøn-røde partier SF, De Radikale og Enhedslisten og så det grønne parti Alternativet også op om venstres forslag om at forlænge den nuværende registreringsafgift i forbindelse med finansloven.

– Vi skal som absolut minimum kunne garantere, at elbilerne ikke bliver dyrere. Vi kan derfor ikke vente til forårets klimahandlingsplan, før der sker noget. Det vil tage livet af den grønne omstilling af vores personbiler, har Henning Hyllested, trafikordfører for Enhedslisten, tidligere udtalt. 

I sit finanslovsudspil lægger regeringen op til fortsat at fritage ladestrøm til biler for afgifter. Men udfordringen med, at registreringsafgiften på elbiler stiger, adresserer regeringen ikke i sit udspil.

Del:
Tilbage til liste

Følg Energiforum Danmark på de sociale medier

Facebooklink LinkedInlink YouTube


Annonce:
Uddannelser og kurser
 

Se komplet oversigt over kurser og uddannelser

Få nyheder på e-mail og sms!
Jeg giver hermed samtykke til, at Energiforum Danmark behandler mine personoplysninger.
Læs om samtykke.

Bliv medlem!

Vil du også være medlem af Danmarks stærkeste energifaglige netværk? Se vores forskellige medlemstyper her, og meld dig ind med det samme.