Politik og regler SKRIV UD

Hvordan gør vi elbiler attraktive i fremtiden?

af: Soffi Hildebrand, 24-01-2019
Foto: Colourbox

I 2020 skal elbilister betale en højere elafgift til opladning af elbiler, som er tre gange højere end afgiften på diesel og to gange højere end afgiften på benzin. Hvis elbilerne bliver dyrere end diesel- og benzindrevne biler, hvordan sikre vi, at vi når 1 million grønne biler i 2030?

Elafgiften for opladning af elbiler vil fra d. 1. januar 2020 ændre sig. Elafgiften kan sammenlignes med prisen på en liter diesel, som vil stige fra 12 til 23 kroner per liter i 2020. Det betyder samtidig, at både diesel- og benzindrevne biler vil være langt billigere end elbiler. Med så høj en elafgift kan man forestille sig, at det vil få en negativ indvirkning på udviklingen af den grønne transportsektor.

Danmarks grønne tænketank CONCITO mener også, at elafgiften kan have negative konsekvenser:

- CONCITO er bekymret for, at opkrævning af fuld elafgift for strøm til opladning af elbiler fra 1/1 2020 kan være med til at stikke endnu en kæp i hjulet på den nødvendige elektrificering af transporten, forklarer seniorkonsulent for transport og byer, Henrik Gudmundsson, fra Concito.

På samme måde mener Det Økologiske Råd, at man bør genoverveje elafgiften:

- Vi har 11 år til at nå en omstilling på 50% reducering af drivhusgasser og transportens CO2-udledning er lige nu stigende og ikke faldende. Derfor er det nødvendigt, at vi kigger alle regler, love, afgifter og regulering igennem for om noget regulerer den gale vej. Det gør det her, forklarer specialist i grøn transport, Kathrine Fjendbo Jørgensen, fra Det Økologiske Råd.

En langsigtet strategi

Dansk Elbil Alliance mener, at elbilernes fritagelse fra elafgiften bør forlænges yderligere fem år, altså frem til 2023, hvilket brancheorganisationen forklarer i Altinget her. Det vil betyde, at danskerne fortsat kan køre billigere på strøm sammenlignet med både diesel og benzin. Det skyldes, at elbiler og diesel- og benzindrevne biler nogenlunde koster det samme, men at elbiler kan køre meget længere for samme mængde energi – en elbil kan køre omkring 50 til 70 kilometer på, hvad der svarer til en liter diesel.

Men er det vejen frem, blot at forlænge udsigterne til at betale en høj elafgift? CONCITO mener, at politikkerne bør lave en langsigtet strategi til elbilerne:

- Elbiler har i dag og fremover en væsentlig lavere samlet udledning af CO2 end tilsvarende benzin- og dieselbiler. Vi håber derfor, at politikerne snarest kan blive enige om samlet og langsigtet strategi til fremme af elbiler frem for de uheldige benspænd og hovsaløsninger vi hidtil har set tendenser til, forklarer Henrik Gudmundsson.

Når vi 1 million grønne biler i 2030?

Dansk Elbil Alliance mener hermed, at den nuværende elafgift er for høj, men de mener samtidig ikke, at det er samfundsmæssigt holdbart at forlænge elafgiften, hvis der skal være en million grønne biler i 2030.

Dansk Elbil Alliance foreslår derfor, at elafgiften fremadrettet tager udgangspunkt i dieselafgiften, hvilket vil betyde, at afgiften for opladning af elbiler vil være 27,5 øre for en kilowatttime.

Kathrine Fjendbo Jørgensen fra Det Økologiske Råd mener derimod, at man bør bytte rundt på afgifterne til el og diesel:

- De forhøjede elafgifter og de lave dieselafgifter går i den stik modsatte retning og er hæmmende for elbilsalget og målet om 1 mio. elbiler i 2030. Det kan simpelthen ikke gå hurtigt nok med at få byttet rundt på de afgifter, og hun fortsætter:

- Det er sådan nogle uhensigtsmæssigheder en ny klimalov skal bremse, siger Kathrine Fjendbo Jørgensen.

Kilde: Altinget, CONCITO, Det Økologiske Råd

Del:
Tilbage til liste

Følg Energiforum Danmark på de sociale medier

Facebooklink LinkedInlink YouTube


Annonce:
Uddannelser og kurser
 

Se komplet oversigt over kurser og uddannelser

Få nyheder på e-mail og sms!

Bliv medlem!

Vil du også være medlem af Danmarks stærkeste energifaglige netværk? Se vores forskellige medlemstyper her, og meld dig ind med det samme.