Energi og bæredygtighed i byggeri og bygninger

Politik og regler SKRIV UD

Regeringen står i vejen for elbiler

af: Cecilie Holm Arentoft, 03-06-2021
Fotokredit: Colourbox

Det er bydende nødvendigt, at langt flere vælger elbil, hvis regeringens mål om at reducere CO2-udledning med 70 pct. i 2030 skal nås. Alligevel ændrer regeringen ikke på den lovgivning, der er det største benspænd for omstillingen.

Elbiler er et vigtigt element i Danmarks målsætning om 70 pct. reduktion i drivhusgasser inden 2030.

En elbil er nemlig meget mindre klimaskadelig end en konventionel bil, der kører på diesel eller benzin. Derfor har regeringen også et klart mål om at vi i Danmark har en million grønne biler kørende på vejene i 2030.

Men mens snakken går om elbiler i 2030, stiger antallet af fossilbiler samt mængden af CO2, som de udleder.

For at vi kan få vendt skuden, er det helt essentielt, at infrastrukturen er til stede og udbygget i en sådan grad, at det kan rumme de mange nye elbilers behov for opladning.

Og det er i spørgsmålet om opladning, at Regeringens egen politik skaber benspænd for, at målet kan lykkedes.

Regeringen har nemlig undladt at give de danske kommuner lovhjemmel til at sikre ladeinfrastruktur, hvor den ikke kommer af sig selv.

Det betyder, at kommunerne ikke selv får lov til at skabe de nødvendige rammer for, at deres borgere kan lade deres elbil op ved for eksempel supermarkeder og etageejendomme, hvor der ofte er mangel på ladere.

I stedet er det operatørerne, som sætter ladestandere op, og det sætter gang i en negativ spiral, som er med til at blokere for interessen for elbiler:

Operatørerne vil nemlig gerne kende grundlaget for kunder, før de investerer i el-ladere i området, mens forbrugerne i det område vil være sikre på at kunne lade op uden besvær, inden de investerer i en elbil.

Det er et problem som bider sig selv i halen ved, at jo færre ladestandere, der er, desto færre vil købe en elbil. Og desto færre elbiler i et område, desto færre ladestandere bliver installeret af de private operatører.

Manglen på ladestandere har konsekvenser for salget af elbiler, som går trægt, selvom der er kommet flere modeller på markedet.

Det er med skidt, for det betyder, at de, som skal have ny bil, og egentlig gerne vil vælge el, i stedet køber en konventionel bil. Da biler har en lang levetid på 10-15 år, har regeringens tøven store konsekvenser for den grønne omstilling af transportsektoren i mange år frem. 

Salget af elbiler vil først stige, når vi er kommet disse sorte huller i landkortet uden ladere til livs.

Det bør regeringen sikre ved at give kommunerne mulighed for at støtte udviklingen de steder, hvor der ikke er et kommercielt grundlag. Hvis regeringen havde viljen, kunne de udmærke lave en lovændring med det samme. 

 

Del:
Tilbage til liste

Følg Energiforum Danmark på de sociale medier

Facebooklink LinkedInlink YouTube


Annonce:
Uddannelser og kurser
 

Se komplet oversigt over kurser og uddannelser

Få nyheder på e-mail og sms!
Jeg giver hermed samtykke til, at Energiforum Danmark behandler mine personoplysninger.
Læs om samtykke.

Bliv medlem!

Vil du også være medlem af Danmarks stærkeste energifaglige netværk? Se vores forskellige medlemstyper her, og meld dig ind med det samme.