Klima og ressourcer SKRIV UD

Danmark er længere fra klimamålet i 2025 end forudset

af: Pressemeddelelse fra Concito, 06-01-2023
Foto: Colourbox

Statsministeren gjorde det i sin nytårstale klart, at grøn omstilling ikke kun handler om at sætte mål, men om at komme i mål.

Et bredt flertal i Folketinget har vedtaget et klimamål om at reducere Danmarks drivhusgasudledning med 50-54 pct i 2025 ift. 1990. Dette mål har den nye regering forpligtet sig til at opfylde i regeringsgrundlaget.

Nye beregninger fra CONCITO viser dog, at der er længere til opfyldelse af 2025-målet end den tidligere regerings opgørelse viste.

Det er nu, der skal handles for, at 2025-målet kan opfyldes

Opfyldelse af 2025-målet kræver hurtige reduktioner. Hvis vi skal have en effektiv og troværdig grøn omstilling skal vi opfylde de mål, vi sætter os. For at vi kan nå klimamålet i 2025, er der behov for hurtige beslutninger, og vi opfordrer derfor regeringen til, inden for 100 dage, at fremlægge den politik, der sikrer, at 2025-klimamålet opfyldes,” siger Torsten Hasforth, seniorøkonom i CONCITO.

Der er kun to år til 2025 og nye klimatiltag tager tid at implementere. CONCITOs beregninger viser, at med de nuværende aftaler mangler Danmark mindst 1,1 mio. tons CO2e for at nå de 50%, den lave ende af målet. Det svarer til 550.000 fossile personbilers årlige udledning. Det er derfor afgørende, at regeringen fremlægger ny politik og virkemidler til at indfri klimamålet i 2025 og får det vedtaget tidligt i 2023.

Den tidligere regerings klimaprogram anslog, at der mangler 0,4-3,5 mio. tons CO2e-reduktioner for at leve op til henholdsvis den lave og den høje ende af 2025-målet. CONCITO vurderer, at den beregning er for optimistisk, og at der som minimum mangler yderligere 0,7 mio. tons. Det betyder altså, at der mangler 1,1-4,2 mio. tons reduktioner for at nå i mål.

52% reduktion i 2025 er det mål, der kan og bør nås

CONCITO giver i en ny analyse sit bud på, hvilke klimatiltag og virkemidler i alle sektorer: energi, industri, landbrug og transport, der skal til for at Danmark kan nå klimamålet og reducere med 52% i 2025.

Hvis Danmark skal levere på klimaet, og i øvrigt leve op til ambitionen om at være et grønt foregangsland, og inspirere andre lande til hurtig klimahandling, så skal vi ikke bare sætte ambitiøse mål, men også levere på dem,” siger Torsten Hasforth og nævner, ”at der for eksempel skal mere fart på elektrificering af transporten, hurtigere indfasning af CO2-afgifter og implementering af kendte teknologier i landbruget”.

Det handler ikke kun om at opfylde klimamålet, men også om at opfylde det på den rigtige måde. Derfor skal vi satse på tiltag, der også understøtter den langsigtede omstilling. Forslag som at blande biobrændstoffer i transportsektoren, når vi ved at fremtiden er elektrisk, dur derfor ikke

At vi er længere fra at nå 2025-målet end forventet skyldes især, at udbud af CCS-projekter er forsinket, og at Tyskland hæver deres dieselafgifter, hvilket fører til øget grænsehandel med diesel i Danmark. Til gengæld trækker energikrisen sine spor, og data viser, at flere gasforbrugere end ventet skrotter fyret og færre køber nye benzin- og dieselbiler.

Baggrund:

Yderligere beskrivelse af reduktionsmanko og tiltag kan findes her: Sådan når Danmark klimamålet i 2025.

Tabel med CONCITOs korrektioner og opgørelse af reduktionsmanko:

Del:
Tilbage til liste

Følg Energiforum Danmark på de sociale medier

Facebooklink LinkedInlink YouTube


Annonce:
Uddannelser og kurser
 

Se komplet oversigt over kurser og uddannelser

Få nyheder på e-mail og sms!
Jeg giver hermed samtykke til, at Energiforum Danmark behandler mine personoplysninger.
Læs om samtykke.

Bliv medlem!

Vil du også være medlem af Danmarks stærkeste energifaglige netværk? Se vores forskellige medlemstyper her, og meld dig ind med det samme.