I nyt undervisningsforløb til 7.-9. klasser skal eleverne blandt andet indtage rollerne som kritiske energijournalister, energiinnovatorer og politisk aktive indenfor grøn omstilling. Mærk Energien hedder forløbet fra Energistyrelsen, der skal give unge indsigt i, hvordan vi ændrer vores energivaner.
Er du lærer og skal tilrettelægge et undervisningsforløb i fagene dansk, samfundsfag eller fysik/kemi med energi som fællesnævner?
På Mærk Energien finder du undervisningsmidler, der kan anvendes direkte i undervisningen af elever i 7. - 9. klasse og som blandt andet indeholder interaktive rum og spændende undervisningsvideoer.
I dansk skal eleverne være kritiske energijournalister. I fysik/kemi bliver de energiinnovatorer, der kortlægger og optimerer energiforbruget i hjemmet. Og i samfundsfag skal de skabe grøn omstilling gennem eksempelvis politisk arbejde. Det skriver Energistyrelsen på deres hjemmeside.
"Mærk Energien trækker tråde fra de globale perspektiver til elevernes egen hverdag og måler energiforbrug i både kilowatt-timer og antal poser af mikroovn-popcorn. Eleverne kan udforske interaktive rum og eksempelvis se, hvordan de kan barbere toppen af elforbruget derhjemme. De kan også indgå en frivillig samfundskontrakt med resten af klassen om at reducere deres energiforbrug på linje med de nationale 2030-mål", fortæller Rasmus Tengvad, der er kontorchef i Energistyrelsen på deres hjemmeside.
Undervisningsmaterialet ligger frit tilgængeligt. Hent materialet her
Fakta om Mærk Energien